Pulsul lunii iunie

Noi reglementări privind rambursarea TVA pentru producătorii agricoli

 

A intrat în vigoare actul legislativ1 prin care s-a modificat art. 4 din Legea nr.  337/20222. Astfel, au fost operate următoarele modificări:

■ la determinarea sumei TVA rambursate se va lua în calcul şi suma impozitului funciar aferent terenurilor cu destinaţie agricolă, calculat sau declarat (actualmente – „calculat şi declarat”) pentru anul 2022 (art. 4 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 337/2022);

■ se va înlocui anul 2021 cu anul 2022 în ceea ce priveşte suma TVA acumulată în cont, care poate fi folosită pentru achitarea contribuţiilor la bugetul de stat. Aceasta le va permite mai multor solicitanţi să beneficieze de Programul de rambursare a TVA pentru producătorii agricoli (art. 4 alin. (3) din Legea nr. 337/2022).

 

Politica fiscală şi vamală pentru anul 2024 a fost aprobată de Guvern

 

În proiectul politicii fiscale şi vamale pentru anul 20243, care urmează a fi examinat de Parlament, executivul a aprobat mai multe facilităţi fiscale în favoarea salariaţilor. Astfel, operarea modificărilor în articolele 19, 20 şi 24 din CF le va permite angajatorilor să deducă şi, după caz, să acorde salariaţilor facilităţile aferente unor plăţi cu caracter social, fără ca acestea să fie impozitate în limitele stabilite. Dintre acestea pot fi menţionate plăţile:

– în scopul compensării costurilor de îngrijire a copiilor în vârstă de 0–3 ani în mărime ce nu depăşeşte 2 500  de lei lunar per copil;

– în folosul salariaţilor, precum şi copiilor minori ai acestora în formă de cadouri în natură, inclusiv vouchere, cu ocazia zilelor de sărbătoare şi a zilelor de naştere a căror cuantum cumulativ nu depăşeşte 10 % din salariul mediu lunar pe economie, prognozat şi aprobat de Guvern pentru anul pentru care a fost acordat, per angajat;

– pentru transportul şi hrana studenţilor stagiari şi/sau ucenicilor, în limita stabilită de Guvern.

 

Totodată, se preconizează permiterea spre deducere a unui şir de cheltuieli suportate şi determinate de angajator pentru plăţile efectuate în folosul angajatului, acestea referindu-se:

– la perfecţionarea angajaţilor, alta decât cea prevăzută în art. 24 alin. (19) din CF, precum şi la consolidarea culturii corporative şi spiritului de echipă, în modul stabilit de Guvern;

– la utilizarea facilităţilor sportive în vederea practicării sportului şi educaţiei fizice prin utilizarea de abonamente oferite de furnizori şi achitate de angajator în mărime de până la 50 % din salariul mediu lunar pe economie;

– la contractarea serviciilor medicale în folosul angajatului în cuantumul unui salariu mediu lunar pe economie, prognozat şi aprobat de Guvern pentru anul pentru care a fost acordat, per angajat, în limita plafonului de 15 % în modul stabilit de Guvern;

– la cheltuielile anuale pentru primele de asigurare facultativă de asistenţă medicală ale angajatului în cuantumul unui salariu mediu lunar pe economie, prognozat şi aprobat de Guvern pentru anul pentru care a fost acordat, per angajat.

 

Nu trebuie de trecut cu vederea unificarea preconizată a cotelor impozitului pe venitul persoanelor fizice, reţinut din veniturile investiţionale şi financiare, prin stabilirea acestora la nivelul de 6 %.

 

Merită atenţie, de asemenea, intenţiile de perfecţionare a procesului de administrare fiscală prin orientarea interacţiunii cu contribuabilii spre comunicarea electronică, implementarea reglementărilor privind prezentarea dărilor de seamă pe perioada suspendării activităţii agenţilor economici şi optimizarea mecanismului de contestare a deciziilor SFS.

 

Atât proiectul de lege, cât şi nota informativă la acesta pot fi consultate accesând link-ul la care se face referinţă mai sus.

 

Ajustarea sancţiunilor pentru unele încălcări în activitatea de întreprinzător

 

Parlamentul a adoptat în lectură finală actul legislativ4 prin care se modifică art.  10 din Legea nr. 845/19925. În special, modificările operate prevăd:

■ stabilirea unei amenzi în mărime de la 10 % până la 20 % din echivalentul veniturilor obţinute de întreprinderi prin reflectarea necorespunzătoare a costurilor de producţie, a preţurilor de vânzare ale mărfurilor/bunurilor, a volumului de lucrări efectuate în construcţii şi a tarifelor la serviciile prestate, nerespectând astfel actele normative care reglementează formarea şi aplicarea preţurilor în relaţiile economice cu autorităţile publice (art. 10 pct. 6 din Legea nr. 845/1992);

■ sancţionarea cu o amendă în mărime de la 10 % până la 20 % a persoanelor cu funcţie de răspundere şi cu o amendă în mărime de la 40 % până la 60 % a entităţilor. În ambele cazuri amenda se va calcula de la suma venitului obţinut de entităţi prin aplicarea la produsele social importante a adaosului comercial care va depăşi limita în vigoare (art. 10 pct. 8 din Legea nr. 845/1992).

 

Sunt propuse modificări referitoare la declaraţia IPC 21

 

Ministerul Finanţelor a prezentat pentru consultări publice6 proiectul prin care va fi modificat Ordinul nr. 94/20207. Principalele modificări propuse prevăd următoarele:

■ completarea formularului declaraţiei IPC  21 (anexa nr. 1 la Ordinul nr.  94/2020) cu noul tabel nr. 1.1. Astfel, entităţile clasificate ca micro, mici sau mijlocii, care vor plăti dividende (inclusiv sub formă de acţiuni sau cote-părţi) din profitul obţinut în perioadele fiscale 2023–2025 inclusiv, vor declara impozitul pe venit achitat aferent dividendelor. Reamintim că, odată cu achitarea dividendelor, entităţile respective pierd dreptul la facilitatea care prevede amânarea termenului de achitare a impozitului pe venit;

■ completarea Clasificatorului categoriilor persoanelor asigurate (anexa nr. 3 la Ordinul nr. 94/2020) cu o nouă categorie 155 11 „Persoană care a prelungit concediul anual sau paternal” şi reaprobarea acestuia în versiunea actualizată. Astfel, prin intermediul tabelului nr. 2 al declaraţiei IPC 21, entităţile vor declara perioadele în care persoanei asigurate i-a fost prelungit concediul paternal, care se includ în stagiul de cotizare.

 

Noi termene de prezentare a dărilor de seamă DPP-16 şi DISM-16

 

Au intrat în vigoare8 modificările operate în Ordinul IFPS nr. 455/20169. Este vorba despre aducerea prevederilor ordinului nominalizat în concordanţă cu ajustările efectuate recent10 la Legea nr.  1134/199711 şi Legea nr. 246/201712. Astfel, termenul de achitare a dividendelor/defalcărilor la buget şi de prezentare a dării de seamă privind dividendele ce urmează a fi achitate la buget de către societăţile pe acţiuni (forma DPP‑16) şi a dării de seamă privind defalcările din profitul net al întreprinderilor de stat şi municipale (forma DISM-16) este prelungit de la 30 iunie până la 30 august inclusiv a anului următor anului de gestiune.

 


1 Legea nr. 140/2023 (MO  nr. 204 – 207/21.06.2023).

 

2 Legea privind Programul de rambursare a TVA pentru producătorii agricoli.

 

3 gov.md/sites/default/files/document/attachments/subiect-08-nu-400-mf-2023.pdf

 

4 www.parlament.md/ProcesulLegislativ/Proiectedeactelegislative/tabid/61/LegislativId/6488/language/ro-RO/Default.aspx

 

5 Legea cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi.

 

6 mf.gov.md/ro/content/proiectul-ordinului-privind-modificarea-omf-nr-94-din-30-iulie-2020-0

 

7 Ordinul cu privire la aprobarea formularului tipizat (Forma IPC 21) Declaraţie privind reţinerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate şi a Instrucţiunii cu privire a modul de completare a formularului nominalizat.

 

8 A se vedea Ordinul SFS nr. 212/2023 (MO nr. 210 – 212/23.06.2023).

 

9 Ordinul cu privire la aprobarea formularelor de dări de seamă cu privire la dividendele ce urmează a fi achitate la buget de către societăţile pe acţiuni şi defalcările din profitul net al întreprinderilor de stat şi municipale.

 

10 Prin Legea pentru modificarea unor acte normative nr. 70/2023 (MO  nr. 154/02.05.2023).

 

11 Legea privind societăţile pe acţiuni.

 

12 Legea cu privire la întreprinderea de stat şi întreprinderea municipală.