Pulsul lunii noiembrie

Noi modificări operate în Codul fiscal

Prin Legea nr. 325/20231 în CF au fost introduse modificări, principalele dintre care prevăd următoarele:

• declaraţiile, dările de seamă şi alte documente care urmează a fi prezentate la SFS vor fi semnate olograf sau prin aplicarea semnăturii electronice (art. 85 alin. (1));

• subiecţii impozabili au dreptul la deducerea sumei TVA pe valorile materiale şi serviciile procurate în cazul în care dispun de bonuri fiscale emise de ECC conectate la SIA „Monitorizarea electronică a vânzărilor”, pentru procurările a căror valoare în fiecare bon nu depăşeşte 2  000 de lei, inclusiv TVA, dar nu mai mult de 10 000 de lei pentru o perioadă fiscală, cu condiţia achitării acestora prin intermediul cardului de plată de afaceri (business) (art. 102 alin.  (10) lit. d));

• se scutesc de TVA fără drept de deducere mărfurile autohtone exportate anterior cu utilizarea serviciilor poştale şi reintroduse, în termen de trei luni de la data exportului, în aceeaşi stare. Dacă la realizarea exportului suma TVA pentru marfa respectivă a fost restituită, contribuabilul este obligat să calculeze şi să declare suma TVA pentru luna în care a avut loc reintroducerea mărfii (art. 103 alin. (2) lit. b1));

• este abrogată cerinţa, potrivit căreia, la sfârşitul fiecărei zile de lucru, în registrul ECC se înscriu datele raportului de închidere zilnică (art. 117 alin. (3) lit. a)).

Formularul actualizat al Declaraţiei VEN 12

Prin Ordinul MF nr. 99/20232 a fost aprobat în redacţie nouă formularul tipizat al Declaraţiei cu privire la impozitul pe venit pentru agenţii economici (forma VEN 12). Atenţionăm asupra completării formularului cu tabelul destinat entităţilor care aplică prevederile art. 87 alin. (11) din CF. Totodată, este ajustat modul de completare a mai multor rânduri din declaraţie. Noile reglementări urmează a fi aplicate pentru perioada fiscală de raportare 2023.

Comentarii detaliate la acest subiect sunt oferite în limbile română şi rusă în prezentul număr al revistei3.

Efectuarea decontărilor
în numerar va fi reglementată printr-o nouă lege

Parlamentul urmează să examineze în prima lectură proiectul4 Legii privind efectuarea decontărilor în numerar. Proiectul are drept scop crearea cadrului normativ de reglementare a tranzacţiilor cu achitarea în numerar şi de diminuare a încălcărilor cu utilizarea numerarului. Primul comentariu la acest subiect a fost publicat în revistă5 la etapa consultării publice a proiectului. Precizăm doar că entităţile vor putea utiliza nelimitat mijloacele băneşti în numerar pentru:

• retribuirea muncii şi efectuarea altor plăţi generate de relaţiile de muncă;

• onorarea obligaţiilor aferente creditelor contractate cu entităţile financiare;

• efectuarea decontărilor cu instituţiile şi autorităţile publice;

• achitarea obligaţiilor fiscale, plăţilor şi amenzilor faţă de bugetul public naţional.

Modul de completare a facturii fiscale va fi concretizat

Recent, Ministerul Finanţelor a prezentat pentru consultări publice6 proiectul ordinului prin care vor fi operate modificări în pct. 11 subpct. 3) al Instrucţiunii privind completarea formularului tipizat de document primar cu regim special „Factura fiscală”7. Astfel, în rd. 2 „Cumpărător/beneficiar” din facturile fiscale eliberate persoanelor fizice (cetăţeni) se vor indica numele, prenumele şi IDNP (codul personal) sau seria şi numărul buletinului provizoriu eliberat persoanelor fizice care renunţă la numărul de identificare de stat, iar pentru cetăţenii străini – codul de identificare din ţara de reşedinţă a acestora. Totodată, în Instrucţiune vor fi ajustate referinţele la actele normative privind achiziţiile publice de valoare mică, precum şi documentul electronic şi semnătura electronică.

Povara raportării va fi redusă

Potrivit comunicatului de presă al MDED8, începând cu anul 2024, întreprinzătorii vor depune mai puţine rapoarte la BNS  – cu 11, iar la SFS – cu 4. Totodată, alte 9 rapoarte vor fi digitalizate, iar 14 optimizate. Actualmente, se întocmesc 92 de rapoarte fiscale şi statistice (59 la BNS şi 33 la SFS).

Dintre modificările preconizate în raportarea faţă de SFS este necesar de menţionat următoarele:

• eliminarea rapoartelor TFD 19 şi CAS 18;

• cumularea rapoartelor DAJ 17 şi DASS  19, DISM 16 şi DPP 16;

• prezentarea dării de seamă UNIF 21 de către întreprinzătorii individuali neplătitori de TVA care au până la 5 salariaţi (dar nu 3 salariaţi ca în prezent);

• excluderea a 6 documente primare din lista celor cu regim special (actul de achiziţie a serviciilor de locaţiune şi a cheltuielilor aferente, borderoul de achiziţie a laptelui, foaia de parcurs, avizul de însoţire a mărfurilor etc.);

• simplificarea proceselor de înregistrare a subdiviziunilor la organul fiscal şi de obţinere a informaţiei aferente taxelor locale.

Procurăm proprietatea subiecţilor declaraţi în proces de insolvabilitate

Serviciul Fiscal de Stat precizează9 că procurarea proprietăţii subiecţilor impozabili declaraţi în proces de insolvabilitate, cu excepţia celor aflaţi în procedură de restructurare şi de realizare a planului, constituie obiect impozabil cu TVA, în conformitate cu art. 95 alin. (1) lit. e) din CF. Astfel, persoanele juridice şi fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător, inclusiv activitate profesională potrivit legislaţiei, şi procură pe teritoriul Republicii Moldova proprietatea întreprinderilor înregistrate în calitate de plătitori de TVA, declarate în proces de insolvabilitate, devin subiecţi impozabili cu TVA.

Atenţionăm că datele despre contribuabili, extrase din Registrul Fiscal de Stat, pot fi verificate în regim online prin intermediul serviciului „Despre contribuabil” de pe pagina web a SFS, unde se regăseşte şi informaţia privind faptul dacă contribuabilul se află sau nu în proces de insolvabilitate.

Comentarii la acest subiect, în contextul deducerii TVA, sunt oferite în prezentul număr al revistei10.

CNAS atenţionează angajatorii din agricultură

Casa Naţională de Asigurări Sociale reaminteşte11 că, potrivit art. 28 alin. (12) din Legea nr. 489/199912, pentru angajatorii din agricultură majorarea de întârziere (penalitatea) pentru neplata, în termenele stabilite, a contribuţiilor de asigurări sociale calculate pentru anul de gestiune se aplică cu începere de la 1 noiembrie a anului de gestiune. Astfel, dacă contribuţiile de asigurări sociale declarate pentru perioadele ianuarie – septembrie 2023 nu au fost achitate până la 1 noiembrie curent, începând cu data menţionată şi până la achitarea acestora se vor calcula lunar majorările de întârziere.

1 Legea pentru modificarea unor acte normative (facilitarea activităţii mediului de afaceri II) (MO nr. 441/22.11.2023).

2 Ordin cu privire la modificarea Ordinului ministrului finanțelor nr. 153/2017.

3 Svetlana SLOBODEANU „Declaraţia VEN 12 versiunea 2023 – punctăm modificările” şi Жана ГРИЧУК «Комментарии к изменениям в формуляре Декларации VEN 12 и порядок его заполнения».

5 A se vedea „Contabilitate şi audit” nr. 8/2023/Trecerea în revistă a evenimentelor/Pulsul lunii august/Deconttugus în numerar vor fi reglementate de o lege nou.

7 Anexa nr. 2 la Ordinul MF nr. 118/2017.

10 Igor LAZARI „Regimul TVA în cazul procurărilor în regim de taxare inversă, efectuate până la înregistrarea în calitate de plătitor al TVA”.

12 Legea privind sistemul public de asigurări sociale.