Pulsul lunii aprilie

Termenul de tragere la răspundere pentru încălcările legislaţiei fiscale va fi limitat

 

Prin Hotărârea CC nr. 10/20241, care va intra în vigoare la 31 octombrie 2024, prevederile art. 264 alin. (2) din CF au fost declarate neconstituţionale. Până la data menţionată, Parlamentul urmează să stabilească termenul de prescripţie pentru tragerea la răspundere a contribuabililor care nu au prezentat darea de seamă sau au prezentat-o, dar aceasta conţine informaţii care induc în eroare sau reflectă fapte care constituie infracţiuni. În prezent, în cadrul controalelor fiscale, termenul de prescripţie pentru determinarea obligaţiilor fiscale constituie, conform art. 264 alin. (1) din CF, patru ani de la ultima dată stabilită pentru prezentarea dării de seamă fiscale respective sau pentru plata obligaţiei fiscale.

 

AGGRI: facilităţi fiscale şi vamale

 

Mărfurile şi/sau serviciile importate sau livrate pe teritoriul ţării pentru implementarea proiectului „Investiţii pentru Guvernanţă, Creştere şi Rezilienţă în Agricultură (AGGRI)” vor fi scutite de TVA fără drept de deducere, de accize, de taxe vamale şi de taxa pentru efectuarea procedurilor vamale, precum şi de taxa pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluarea mediului. Regulamentul privind aplicarea respectivelor facilităţi este aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 258/2024.

 

Scutirile vor fi oferite de către autoritatea vamală în baza a trei acte:

• scrisoarea pe blancheta oficială emisă de către unitatea consolidată pentru implementarea şi monitorizarea proiectelor în domeniul agriculturii, în care vor fi indicate denumirile acordului, proiectului şi a beneficiarului proiectului; valoarea în vamă şi cantitatea mărfurilor;

• factura fiscală (invoice) (după caz, alte acte aplicate în practica internaţională sau prevăzute de contract, potrivit prevederilor art. 12 alin. (3) din Legea nr. 287/2017); şi

• copia contractului de achiziţie a mărfurilor.

 

Notarii vor prezenta SFS informaţia privind baza valorică a activelor înstrăinate

 

Având în vedere faptul că actualmente notarii şi alte persoane care desfăşoară activitate de notariat nu prezintă informaţia cu privire la baza valorică a activelor înstrăinate, care ar permite determinarea obligaţiilor fiscale ce ţin de înstrăinarea acestor active de către persoanele fizice, ceea ce contravine prevederilor Codului fiscal, SFS a elaborat proiectul de modificare a Ordinului nr.  427/2018.

 

Amintim că ordinul menţionat stabileşte modul, structura şi termenele de prezentare SFS a informaţiilor ce urmează a fi prezentate în mod obligatoriu, potrivit prevederilor art. 92 şi art.  22611 alin. (3) şi (4) din CF (determinarea venitului impozabil cu aplicarea surselor şi metodelor indirecte). Deşi informaţia prezentată de notari conţine datele despre contractele de înstrăinare a activelor de capital de către persoanele fizice, însă acestea nu sunt suficiente pentru determinarea obligaţiilor fiscale.

 

SFS a publicat Manualul privind deservirea contribuabililor

 

Legalitatea, profesionalismul, imparţialitatea, integritatea şi confidenţialitatea sunt cele cinci principii pe care se bazează activitatea autorităţii fiscale în procesul de deservire a contribuabililor. Serviciul Fiscal de Stat a publicat pe pagina oficială Manualul privind deservirea contribuabililor – un suport metodologic integru şi unic.

 

Potrivit Manualului, deservirea contribuabililor este realizată prin toate modalităţile disponibile: direct, în scris, prin mesageria CPC, e-mail/pagina web, precum şi prin telefon.

 

SI CEIB este lansat în exploatare industrială

 

SI „Cabinetul electronic al autorităţii/instituţiei bugetare” (SI CEIB), în care sunt integrate SI „Raportarea financiară” şi SI „Controlul intern managerial şi auditul intern”, a fost lansat în exploatare industrială prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr. 37/20242.

 

Amintim că conceptul SI CEIB a fost aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.  1050/2023 şi prevede centralizarea sistemelor, opţiunilor, modulelor, funcţionalităţilor din mediul on-line, care sunt destinate interacţiunii reciproce a autorităţilor/instituţiilor bugetare cu Ministerul Finanţelor prin intermediul unei pagini web, fără intermediari. Acest sistem asigură înregistrarea cererilor de acordare/sistare a accesului la sistemele informaţionale gestionate în cadrul Ministerului Finanţelor.

 

Actul de achiziţie a serviciilor de locaţiune va fi exclus din lista formularelor cu regim special

 

Parlamentul a aprobat în prima lectură proiectul de lege pentru modificarea Legii contabilităţii şi raportării financiare nr.  287/2017. Acesta prevede excluderea din lista documentelor primare cu regim special, stabilită în art. 12 din legea prenotată, a documentului privind achiziţionarea activelor şi a serviciilor de locaţiune de la furnizorii cetăţeni.

 

Astfel, contribuabilul va putea elabora de sine stătător formularul respectiv, pornind de la necesităţile şi oportunităţile proprii, fără a utiliza formularele tipizate cu regim special.

 

Ziua Antreprenorului va fi marcată anual la 21 august

 

Proiectul hotărârii de Guvern, propus pentru consultări publice de către Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării, prevede instituirea sărbătorii profesionale „Ziua Antreprenorului”, care se va marca anual pe data de 21 august.

 

În nota explicativă a proiectului se precizează că acesta a fost elaborat la solicitarea mai multor asociaţii de profil, iar Ziua Antreprenorului va fi instituită în semn de respect şi recunoştinţă faţă de antreprenorii oneşti care îşi dezvoltă afacerile în Republica Moldova, creează locuri de muncă, contribuie la dezvoltarea economică şi socială, inclusiv prin plata impozitelor la bugetul public național.

 

Dragi cititori ai revistei „Contabilitate şi audit”, vă atenţionăm că în versiunea tipărită a publicaţiei noastre în rubrica „Pulsul lunii” sunt prezentate cele mai importante ştiri. Mai multe detalii şi noutăţi puteţi afla consultând versiunea electronică bilingvă a ediţiei pe site-ul www.contabilitate.md, în care zilnic veţi avea acces liber la informaţia actualizată.

 

Totodată, este de menţionat că deţinătorii pachetelor DIGITAL şi PLATINUM pot accesa şi rubrica ,,CONSULTANT+”, în care sunt publicate articole cu caracter operativ ce nu se regăsesc în versiunea tipărită a revistei, precum şi traducerea în/din limba română/rusă a celor mai solicitate articole de către cititori din ediţia tipărită.

 


1 Vezi articolele lui Radu David „Termenul de prescripţie la determinarea venitului impozabil în cadrul controlului fiscal”(„Consultant+”) şi Elena IavorscaiaСрок давности в Налоговом кодексе”, p. 52 din prezentul număr al revistei.

 

2 Publicat în MO nr. 144–147 din 11 aprilie 2024.