Lista formularelor de documente primare cu regim special a fost redusă
Prin Hotărârea Guvernului nr. 229/ 20241, avizul de însoţire a mărfii şi foaia de parcurs au fost excluse din Nomenclatorul formularelor tipizate de documente primare cu regim special. Astfel, pentru documentarea utilizării mijloacelor de transport şi a operaţiunilor privind consumul de combustibil, contribuabilii sunt în drept să utilizeze formulare de documente primare, elaborate de sine stătător, conform necesităţilor proprii. În acest caz, trebuie să se ţină cont de elementele obligatorii ale documentelor primare cu regim special, prevăzute la art. 11 alin. (7) din Legea contabilităţii şi raportării financiare nr. 287/2017. Fac excepţie documentele care justifică consumul de carburanţi, ce ţin de competenţa Serviciului Fiscal de Stat. Totodată, contribuabilii pot utiliza stocul disponibil de formulare tipizate de documente primare până la efectuarea modificărilor în art. 1171 din Codul fiscal.
Comentarii mai detaliate la aceste subiecte sunt prezentate în actualul număr al revistei de către autorii Igor Lazari şi Svetlana Slobodeanu.
Odată cu intrarea în vigoare a modificărilor introduse în Legea nr. 287/20172 prin Legea nr. 106/2024, actul de achiziţie a mărfurilor şi actul de achiziţie a serviciilor de locaţiune şi a cheltuielilor aferente vor pierde statutul de documente primare cu regim special. Astfel, contribuabilul va putea elabora de sine stătător formularul pentru documentarea achiziţionării activelor şi serviciilor de locaţiune de la furnizorii cetăţeni, în funcţie de posibilităţile şi necesităţile proprii. În acest caz, temporar se păstrează posibilitatea utilizării formularelor tipizate cu regim special aflate în stoc.
Noul model de evaluare a apartamentelor în scopul impozitării
A intrat în vigoare modelul de evaluare a apartamentelor în casele de locuit, amplasate în toate localităţile Republicii Moldova, în scopul impozitării3. Acesta va fi utilizat de IP „Cadastrul Bunurilor Imobile” în procesul de evaluare şi de reevaluare masivă în scopul impozitării a apartamentelor în casele de locuit amplasate în localităţile urbane din Republica Moldova.
Modificarea condiţiilor Programului de stimulare a investiţiilor „373”
La 1 august 2024, va intra în vigoare Hotărârea Guvernului nr. 327/20244 prin care au fost aprobate condiţiile de facilitare a accesului la finanţe pentru IMM-uri. Amendamentele prevăd:
■ modificarea Regulamentului cu privire la activitatea Fondului pentru antreprenoriat şi creştere economică a Moldovei, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 94/2023, care stabileşte asigurarea accesului băncilor în proces de reorganizare la resursele financiare disponibile prin intermediul Fondului pentru antreprenoriat şi creştere economică a Moldovei;
■ completarea şi modificarea Hotărârii Guvernului nr. 351/2023 pentru aprobarea Programului de stimulare a investiţiilor „373”. Astfel, a fost expusă în redacţie nouă noţiunea de credit investiţional, care reprezintă creditul acordat în cadrul Programului de către o entitate financiară parteneră beneficiarului pentru procurări şi activităţi legate de implementarea proiectului investiţional. Valoarea maximă cumulativă a soldurilor creditelor acordate în cadrul Programului unui beneficiar a crescut de la 15 la 40 de milioane de lei. De asemenea, s-a majorat cota maximă de garantare de la 40 % la 80 % din valoarea creditului pentru garanţiile oferite (cerinţa Fondului de Garantare a Creditelor).
Aplicarea restricţiilor neprevăzute de lege va fi sancţionată
Legea nr. 95/20245 stabileşte că informaţiile şi elementele de fapt constatate şi documentate în cadrul controlului de stat, desfăşurat în baza prevederilor Legii nr. 131/2012, pot fi administrate în calitate de probe conform Codului contravenţional.
Această modificare are drept scop limitarea posibilităţii de a efectua vizite şi cercetări repetate la faţa locului în cazul examinării contravenţiei în situaţia în care în procedura de control deja au fost colectate probele necesare.
Totodată, modificarea menţionată va exclude neclarităţile ce ţin de dubla natură a procesului-verbal de control (care este şi proces-verbal de contravenţie) în procesul de contestare, ceea ce poate conduce la eschivarea de la răspundere a agenţilor economici cu rea-voinţă.
Încă o modificare stabileşte expres faptul că dispunerea, în cadrul sau în urma controlului de stat, a unor măsuri restrictive care nu sunt prevăzute expres de lege sau aplicarea acestora cu încălcarea limitelor prevăzute de lege se va sancţiona cu amendă de la 180 la 300 u.c., aplicată persoanei cu funcţie de răspundere. Potrivit Legii nr. 95/2024, această prevedere va fi pusă în aplicare peste 6 luni de la data publicării actului normativ.
Privind modificarea legii în domeniul controlului de stat
La 3 iunie 2024, vor intra în vigoare modificările în Legea privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător nr. 131/2012 (care va fi redenumită în Legea privind controlul de stat), operate prin Legea nr. 95/20246. Având în vedere revizuirea în ultima perioadă a competenţelor şi responsabilităţilor aferente organelor de control, este actualizată şi anexa la legea prenotată7.
Declaraţia CET 18 va fi ajustată
Ministerul Finanţelor comunică despre iniţierea procesului de modificare a OMF nr. 150/2018 „Privind aprobarea formularului CET 18 – Declaraţia persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit”. Amintim că la 1 ianuarie 2024 a intrat în vigoare art. 352 din Codul fiscal (acesta a fost introdus prin Legea nr. 212/2023), care reglementează deducerea unor cheltuieli ale persoanelor fizice. Respectiv, declaraţia CET 18 urmează a fi ajustată pentru reflectarea deducerilor respective. Propunerile şi opiniile persoanelor cointeresate pot fi prezentate până la 5 iunie 20248.