Pulsul lunii iunie

Planul general de conturi contabile va fi modificat

 

De la 1 ianuarie 2020, vor intra în vigoare modificările la SNC1. Pentru aducerea în concordanţă a planului de conturi contabile actual cu noile prevederi ale SNC, a fost elaborat proiectul unui ordin2 în care sunt prezentate Nomenclatorul conturilor actualizat, precum şi modificările în caracteristica conturilor şi modul de aplicare a acestora. După acceptarea proiectului nominalizat, recomandările concrete privind aplicarea noilor prevederi ale SNC şi Planului general de conturi vor fi publicate în revista „Contabilitate şi audit”.

 

Instrucţiunea privind completarea Dării de seamă IPC 18 se va modifica

 

Indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă din mijloacele BASS le va achita CNAS. De aceea în Darea de seamă IPC 183 vor fi reflectate numai indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă achitate din mijloacele angajatorului. Dacă concediul medical s-a început până la data trecerii la noul mod şi continuă după această dată, în Darea de seamă IPC 18 trebuie să se declare indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă achitate atât din mijloacele angajatorului, cât şi din mijloacele BASS.

 

A fost explicat modul de declarare a perioadelor de activitate şi a categoriilor persoanelor asigurate

 

În legătură cu aprobarea noului mod de achitare a indemnizaţiilor pentru incapacitate temporară de muncă, CNAS a elaborat Indicaţiile metodice privind modul de declarare a perioadelor de activitate şi a categoriilor persoanelor asigurate în Darea de seamă IPC 18 începând cu 01.07.20194. Explicaţiile pe marginea acestui subiect sunt publicate în prezentul număr al revistei5.

 

Privind utilizarea obligatorie a e-facturii începând cu 1 iulie 2019

 

SFS înştiinţează6 că, începând cu data de 1 iulie 2019, la efectuarea livrărilor impozabile în cadrul achiziţiilor publice pe teritoriul ţării, subiecţii impozabili sunt obligaţi să prezinte cumpărătorului (beneficiarului) pentru livrarea respectivă factura fiscală electronică (e-factura). Prevederile în cauză nu se aplică pentru livrările de energie electrică, de energie termică, de gaz natural, pentru serviciile de comunicaţii electronice şi serviciile comunale.

 

După cum rezultă din explicaţiile SFS, factura fiscală în formă electronică trebuie să se emită la livrarea bunurilor/serviciilor care cad sub incidenţa Legii privind achiziţiile publice nr. 131/2015 şi a Regulamentului achiziţiilor publice de valoare mică, aprobat prin HG nr. 665/2016. Ar fi fost oportun să se prevadă o normă pentru achiziţiile mici, conform căreia emiterea facturii fiscale în formă electronică nu este obligatorie. Aceasta ar fi redus probabilitatea erorilor în cazul documentării livrărilor, efectuarea cărora este permisă doar în baza contului de plată fără întocmirea contractului de achiziţii publice (pct. 3 din Regulament). Dat fiind faptul că art. 260 din CF nu prevede o amendă specială pentru neeliberarea facturii fiscale în formă electronică, ne exprimăm speranţa că, până la clarificarea situaţiei create, entităţile nu vor fi amendate pentru eliberarea în locul e-facturii a facturii fiscale pe suport de hârtie7.

 

În afară de această, este pusă în aplicare cerinţa privind indicarea obligatorie a numărului şi datei contractului de achiziţii publice în rândul 4 „Documente anexate” din facturile fiscale în formă electronică (e-facturile) aferente livrărilor în cauză8.

 

A fost modificată Instrucţiunea privind evidenţa contribuabililor

 

A fost simplificat modul de înregistrare a subdiviziunilor/obiectelor impozabile9:

■ contribuabilii care deţin mai multe contracte de arendă asupra pământului, la cererea privind înregistrarea nu vor anexa confirmarea eliberată de către Primărie cu indicarea suprafeţei pământului;

■ a fost abrogată cerinţa privind anexarea documentelor confirmative (contractelor de posesie, locaţiune, chirie etc.) la cererile privind înregistrarea/lichidarea şi suspendarea activităţii, care se prezintă la SFS la locul de deservire al contribuabilului (întreprinderii de bază/sediului central) sau prin SIA „e-Cerere” (modulul „Înregistrarea on-line a subdiviziunilor”);

■ din formularul-tip al cererii privind înregistrarea/lichidarea şi suspendarea activităţii au fost excluse coloanele în care au fost indicate termenele de valabilitate ale contractelor de arendă, chirie, posesie etc., denumirea şi codul fiscal al contribuabilului-arendator, precum şi numărul cadastral al bunului imobil.

 

A fost aprobat un nou Clasificator al Activităţilor din Economia Moldovei

 

Biroul Naţional de Statistică a aprobat Clasificatorul Activităţilor din Economia Moldovei (CAEM-2)10, care a înlocuit clasificatorul utilizat anterior CAEM Rev.2. El este destinat clasificării şi codificării activităţilor economice şi informaţiilor despre acestea şi constituie bază pentru colectarea şi furnizarea unei game largi de date statistice privind activităţile economice în domeniile statisticii economice (de exemplu, în statistica producţiei şi ocupării forţei de muncă, conturilor naţionale) şi în alte domenii ale statisticii (de exemplu, în statistica demografică şi socială). Utilizarea CAEM-2 în sistemul statistic naţional este obligatorie, iar responsabilitatea pentru utilizarea acestuia în alte scopuri decât cele statistice revine instituţiilor care au luat decizia respectivă.

 


1 Aprobate prin Ordinul MF nr. 48/2019 (MO nr. 101–107/22.03.2019).

 

2 http://particip.gov.md/proiectview.php?l=ro&idd=6397

 

3 http://particip.gov.md/proiectview.php?l=ro&idd=6424

 

4 Vezi p. 117.

 

5 Vezi p. 86.

 

6 https://www.sfs.md/article.aspx?id=9202

 

7 Vezi p. 62.

 

8 Ordinul MF nr. 88/2019 (MO nr. 193–202/14.06.2019).

 

9 Ordinul SFS nr. 216/2019 (MO nr. 178–184/31.05.2019).

 

10 Ordinul BNS nr. 28/2019 (MO nr. 193–202/14.06.2019).