Pulsul lunii august

Modificările şi completările mult aşteptate, operate în Codul fiscal, vizează peste 90 de articole. De asemenea, CF a fost completat cu un nou titlu – titlul VI1 „Impozitul pe avere” (pentru persoanele fizice). Majoritatea modificărilor au un caracter redacţional sau de precizare, dar sînt şi modificări esenţiale. Unele din ele au provocat multiple întrebări în rîndurile specialiştilor din domeniu, de exemplu, privind operaţiunile în valută străină. Conform art. 21 din CF, la determinarea venitului impozabil, importatorii urmează să stabilească valoarea importului conform regulilor INCOTERMS, aplicînd cursul BNM la data transmiterii mărfurilor către agentul economic transportator sau la data primirii acestora de către reprezentantul cumpărătorului. Reiese că, începînd cu data de 01.07.2016, importatorii care reflectă în contabilitate valoarea importului la o altă dată (de exemplu, la data declaraţiei vamale) trebuie să ţină o evidenţă suplimentară în scopuri fiscale sau să alinieze contabilitatea la noile norme fiscale1.

 

Modificările şi completările titlului III al CF privind contractele cu „clauze valutare” sînt ambigue: fiind citite literalmente, reiese că CF impune plătitorii de TVA să prevadă în contracte aplicarea cursului oficial al leului2. Mediul profesional a ajuns la concluzia că doar Ministerul Finanţelor poate soluţiona problema. Poziţia oficială a Ministerului Finanţelor şi IFPS a fost făcută publică în ultima decadă a lunii august3. Conform acestei poziţii, CF nu limitează dreptul entităţilor de a stabili în contracte cursul valutar, ci doar prevede aplicarea cursului oficial al leului pentru acei contribuabili care au ratat acest moment în contractele sale.

 

Mediul profesional este mirat – această interpretare nu reiese din noua normă a CF, ci pare să fie o variantă dorită a acestuia.

 

S-a complicat modul de completare a facturilor fiscale pentru „diferenţele de sumă” din cauza unor neclarităţi ce vizează data eliberării şi noua obligaţie de a reflecta denumirea tuturor mărfurilor/serviciilor pentru care au apărut aceste diferenţe. Pentru evitarea acestor probleme, specialiştii propun să fie revizuit modul de formare a preţurilor din contracte4. Apropo, cerinţa de a descifra în facturile fiscale denumirile mărfurilor/serviciilor vizează nu doar diferenţele de sumă, ci şi reducerile de preţ (discontul), dar această descifrare necesită mai mult timp, şi apoi discontul nu întotdeauna este atribuit mărfurilor concrete. Contribuabilii se întreabă nedumeriţi: de ce modificările CF au fost puse în aplicare imediat, prin derogare de la norma art. 7 alin. (11) din CF, care acordă jumătate de an pentru implementarea inovaţiilor (precizarea condiţiilor contractuale, reconfigurarea programelor computerizate)?

 

În cele din urmă, au fost anulate restricţiile fiscale în funcţie de subdiviziuni pentru autoturismele persoanelor de conducere. Deducerea cheltuielilor şi trecerea în cont a TVA deja vor fi limitate doar pentru persoanele de conducere care folosesc mai mult de un singur autoturism. A fost majorată de la 2% la 5% limita deducerii cheltuielilor în scopuri de binefacere şi filantropice. Luînd în consideraţie explicaţiile Ministerului Finanţelor privind modificarea CF din luna mai anul 2015, noile modificări trebuie să fie aplicate la calcularea impozitului pe venit cu total cumulativ de la începutul anului 2016. Dar entităţile care desfăşoară activitate de comerţ electronic au fost scutite de obligaţia de întocmire a facturilor fiscale doar din 01.07.2016, deşi se preconiza acest lucru încă din vara anului 2015.

 

CF a revenit la norma veche care prevedea impozitarea dispozitivelor publicitare ce conţin doar informaţii publicitare, dar nu şi oricare altă informaţie. Dar problema constă în faptul că prevederile Legii cu privire la publicitate nr. 1227 din 27.06.1997 au rămas în redacţia anterioară: doar emblema firmei şi marca comercială la locul de comerţ nu se consideră publicitate. Este adevărat, specialiştii SFS afirmă că informaţia care trebuie să fie afişată în mod obligatoriu, conform legii (de exemplu, denumirea unităţii comerciale, graficul de lucru) nu este considerată publicitate5.

 

Un alt eveniment important din această vară este modificarea Legii cu privire la comerţul interior nr. 231 din 23.09.2010. Procedura de obţinere a autorizaţiei pentru activitatea de comerţ a fost înlocuită cu o procedură mai simplă – notificarea privind iniţierea activităţii de comerţ, care se depune la autoritatea administraţiei publice locale. În majoritatea cazurilor, entităţile pot practica comerţul imediat după depunerea notificării. În cazul comerţului cu unele produse şi prestării unor servicii, activitatea poate fi începută după 15 zile de la data depunerii notificării6. Aceste modificări sînt favorabile, dar mai rămîn unele neclarităţi, deoarece în lege sînt exprimate vag drepturile organelor de control de a suspenda activitatea comerţului. Nu este clar nici faptul, cum poate contribuabilul să fie sigur dacă a stabilit corect tipul unităţii comerciale şi nu a greşit cota taxei pentru unităţile comerciale şi de prestări servicii, doar greşelile pot genera sancţiuni dure.

 

Prin decizia Consiliului municipal Chişinău au fost aprobate taxele locale care sînt valabile pe teritoriul municipiului începînd cu data de 20.07.20167. Modificările au vizat atît componenţa, cît şi mărimea taxelor locale8

 

La finele lunii iunie, a fost adoptat un nou mod de stabilire a preţurilor la produsele social importante9. Lista10 acestor mărfuri a fost modificată (s-au exclus produsele din carne, zahărul, pastele, unele produse alimentare pentru copii, caietele, cimentul). De asemenea, au fost modificate noţiunile: „preţ de achiziţie”, „preţ de livrare”, „adaos comercial”. Modificarea  constă în faptul că TVA deja nu se mai include în baza de calcul al preţului de achiziţie/livrare pentru stabilirea adaosului comercial. În legătură cu această modificare, plătitorii de TVA se întreabă: care indicator trebuie de reflectat în coloana 10.9 a facturii fiscale ( cu TVA sau fără TVA) şi din care dată? Modul de completare a facturii fiscale a fost ajustat conform noilor prevederi privind produsele social importante doar din data de 05.08.201611. Se prevede ca în coloana 10.9 să se indice preţul de achiziţie/livrare şi mărimea totală a adaosului comercial fără TVA. Dacă organele de control vor avea pretenţii privind completarea coloanei 10.9 a facturii fiscale pentru perioada 24.06.2016–05.08.2016, contribuabilii urmează să facă referinţă la lipsa modificărilor în modul de completare a facturii fiscale pînă la data de 05.08.2016.

 

Neplătitorii de TVA încearcă să se clarifice, cum să calculeze adaosul comercial, dacă în baza lui de calcul nu se include TVA, care se trece în cont (dar ei nu au dreptul la trecerea în cont a TVA), şi cum să reflecte corect informaţia în coloana 7.8 a facturii. Mai mult decît atît, dacă TVA nu se exclude din calculul adaosului comercial, acest indicator are mărimi diferite la plătitorii şi neplătitorii de TVA.

 

În luna august, Serviciul de Stat de Arhiva a aprobat termenele de păstrare a documentelor, inclusiv a celor contabile. Pentru documentele primare, registrele contabile, actele de inventariere a fost stabilit termenul de păstrare de 6 ani, dacă în privinţa operaţiunilor reflectate în ele nu există litigii sau procese judiciare. Documentele pasibile nimicirii sînt selectate de comisia compusă din lucrătorii desemnaţi ai entităţii şi specialistul serviciului de arhivă. Procesul-verbal privind nimicirea documentelor se aprobă de către conducătorul entităţii. Documentele se transmit în baza facturii organizaţiilor care prelucrează maculatura.

 

De asemenea, în luna august, a fost înaintat spre examinare publică proiectul modificărilor legislaţiei fiscale pentru anul 201712. Se propune implementarea „soluţiei fiscale individuale anticipate” – un mod de determinare a impozitelor într-o situaţie concretă, elaborat de organul fiscal la solicitarea contribuabilului. Posibil că această inovaţie va micşora numărul litigiilor fiscale. Preţul „soluţiei individuale” este şocant – 3 000 de euro pentru marii contribuabili şi 1 500 de euro pentru celelalte entităţi. Îngrijorător este şi faptul că se propune ca „soluţia individuală” deloc ieftină să fie elaborată de organul care aplică sancţiuni pentru calcularea incorectă a impozitelor... Se poate întîmpla ca suplinirea bugetului pe seama acestor soluţii să fie atît de „profitabilă”, încît nu va mai fi convenabil de a elabora norme fiscale clare. Dacă vom presupune că „soluţia individuală” deja ar fi implementată astăzi, atunci, pentru a clarifica problemele apărute după introducerea modificărilor în CF, contribuabilii ar fi nevoiţi să găsească bani pentru răspunsuri „individuale” de la inspectoratul fiscal?!

 

Ca o surpriză neplăcută apare propunerea de a transforma RGEFF într-un registru electronic de procurări, în care trebuie să fie reflectate pînă la data de 10 a lunii următoare celei de raportare toate facturile fiscale primite de la furnizori. Pentru facturile fiscale incluse în registru după termenul numit entitatea nu va avea dreptul de a trece în cont TVA şi va fi sancţionată cu amendă în mărime de 3 600 de lei. Este evident că atît termenul acestei obligaţii, cît şi posibilele consecinţe sînt extrem de dure.

 

În proiectul menţionat se propune ca pentru calculul facilităţii la impozitul pe venit aferent creşterii efectivului de salariaţi să fie utilizat nu indicatorul anual al salariului mediu pe ţară, ci indicatorul lunar. În nota informativă la proiectul de lege această modificare nu este comentată şi nu este calculat impactul acesteia asupra bugetului. Totuşi, modificarea propriu-zisă denotă faptul că se recunoaşte mărimea anuală a facilităţii pentru perioadele trecute.

 

Sperăm să bucurăm cititorii noştri cu o nouă posibilitate de a broşa cartea profesorului universitar Alexandru Nederiţa „Corespondenţa conturilor contabile conform noilor SNC”, care va fi editată în numerele viitoare ale revistei noastre. Primele pagini ale cărţii sînt publicate deja în prezentul număr13.

 


1 Vezi p. 51.

 

2 Vezi p. 54.

 

3 Vezi p. 20 şi p. 118.

 

4 Vezi p. 54.

 

5 Vezi p. 23.

 

6 Vezi p. 27.

 

7 Vezi p. 106.

 

8 Vezi p. 32.

 

9 Vezi p. 79.

 

10 Vezi p. 29.

 

11 Vezi p. 78.

 

12 http://particip.gov.md/proiectview.php?l=ro&idd=3398

 

13 Vezi p. 61.