Auditul societăților de asigurare sau de reasigurare: noile rigori
15.03.2024

Regulamentul cu privire la auditul societăților de asigurare sau de reasigurare, aprobat de Comitetul executiv al Băncii Naționale a Moldovei prin Hotărârea nr.71/2024, a fost publicat în MO și a intrat în vigoare ieri, 14 martie. Respectiv, a fost abrogat Regulamentul aprobat anterior de CNPF prin Hotărârea nr.19/3/2019.

 

Noul Regulament stabilește cerințele față de entatatea de audit și echipa misiunii, modul de aprobare / retragere de către BNM a entității selectate pentru efectuarea auditului situațiilor financiare și/sau auditului în scop de supraveghere, comunicarea cu entitatea de audit etc.

 

Astfel, entitatea de audit poate fi aprobată de regulator pentru efectuarea auditului situațiilor financiare și/sau în scop de supraveghere, dacă acesta corespunde cumulativ următoarelor criterii:

  • este înregistrată în Registrul public al entităților de audit și dispune nu mai puțin de doi auditori;
  • deține experință de cel puțin 3 ani în domeniul auditului situațiilor financiare ale entității de interes public;
  • în ultimii 3 ani nu i-au fost aplicate măsuri disciplinare în procesul efectuării auditului, nu i-a fost retrasă aprobarea BNM pentru nerespectarea prevederilor cadrului normativ afarent activității în domeniul asigurărilor sau reasigurărilor etc.

 

În rezultatul efectuării auditului situațiilor financiare, entitatea emite raportul auditorului, raportul suplimentar adresat Comitetului de audit și scrisoarea adresată conducerii societății de asigurare sau reasigurare, care va conține, cel puțin:

  • aspecte ce decurg din auditul situațiilor financiare care sunt relevante pentru conducerea societății de asigurare sau de reasigurare în supravegherea procesului de raportare financiară;
  • dacă există, denaturări sau inconsecvențe semnificative ale informațiilor incluse în situațiile financiare auditate care au fost corectate;
  • deficiențe în controlul intern pe care entitatea de audit le-a identificat, inclusiv cele constatate în metodele și procedeele utilizate de auditul intern al societății de asigurare sau de reasigurare, dacă există;
  • constatările entității de audit, inclusiv viziunea asupra aspectelor calitative ale politicilor de contabilitate etc.

 

Auditul în scop de supraveghere este un control specific pe anumite arii și se efectuează în baza unui contract de audit încheiat între societatea de asigurare sau de reasigurare și entitatea de audit. Acesta cuprinde un set de proceduri solicitate de a fi efectuate de BNM, cu privire la unul sau mai multe dintre aspect stabilite prin actele normative ale BNM:

– adecvarea cadrului de administrare al activității societății de asigurare/reasigurare;

– verificarea și plenitudinea rapoartelor specializate prezentate autorității de supraveghere;

– implementarea politicilor și procedurilor interne ale societății de asigurare sau de reasigurare în domeniul de prevenire și combatere a spălării banilor și finanțării terorismului etc.