,,Produs autohton - Fabricat în Moldova”
21.03.2024

Comerciantul este obligat să achiziționeze și să asigure expunerea pe raft a produselor alimentare provenite din lanțul alimentar scurt în proporție de cel puțin 50% din lungimea liniară a raftului comercial.

 

Un grup de deputați propune restabilirea prevederii în Legea comerțului interior nr. 231/2010. Proiectul ce vine cu completarea acesteia cu  norma citată supra este inclus pe ordinea de zi a ședinței Parlamentului de astăzi, 21 martie. Amintim, reglementările similare au fost abrogate prin Legea nr.250/2022, care a intrat în vigoare în februarie 2023.

 

În nota de întemeiere a proiectului autorii constată că, industria alimentară, cu o pondere de 23% în structura industriei prelucrătoare, a intrat în declin spre sfârșitul anului precedent, menținându-se pe o traiectorie negativă în primele două luni din acest an (-16%), iar comerțul intern a înregistrat o creștere cu 1,4%. Acest fapt denotă compensarea consumului din importuri, iar drept rezultat decalajul dintre exporturile și importurile de mărfuri a provocat acumularea în anul 2022 a unui deficit al balanței comerciale în valoare de peste $4,88 mld., care a sporit cu 21,1% față de cel înregistrat în anul 2021.

 

În opinia autorilor proiectului de lege, aprobarea actului normativ va asigura instituirea măsurilor suplimentare de susținere a producătorilor autohtoni și a produselor fabricate în Moldova, în contextul în care se constată tot mai multe dificultăți în producerea și realizarea acestora atât din cauza situației globale, cât și locale.

 

Potrivit proiectului, lista produselor alimentare ce urmează să-și găsească locul pe rafturile comerciaților va fi aprobată și actualizată de Guvern trimestrial, la recomandarea prealabilă a Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare. Tot Executivul va elabora Strategia de dezvoltare a comerțului interior și Programul pentru stimularea și promovarea produsului autohton.

 

În cazul în care prevederile proiectului vor fi aprobate, comerciantul va fi obligat să publice pe pagina sa web varietatea produselor autohtone disponibile în rețeaua de distribuție într-o rubrică separată ,,Produs autohton - Fabricat în Moldova”.