Executivul a susținut proiectul de lege înregistrat în Parlament cu titlu de inițiativă legislativă, scopul căruia este reglementarea oferirii de credite agricultorilor cu gaj acordat de stat. Hotărârea Guvernului nr. 232, prin care a fost aprobat avizul asupra proiectului, este publicat în MO din 28 martie.
Guvernul vine cu precizări la redacția inițială a proiectului de lege. Potrivit acestora, ODA de comun cu Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare urmează să stabilească mecanismul de acordare a garanțiilor financiare emise prin intermediul Fondului de Garantare a Creditelor, precum și condițiile specifice de acordare a garanțiilor pentru creditele contractate de la bănci de întreprinderile micro și mici care cultivă cereale, în scopul partajării riscului de credit și facilitării accesului la credite destinate completării mijloacelor circulante pentru lucrările agricole din primăvara anului 2024.
Totodată, proiectul stabilește că mijloacele financiare (prin derogare de la prevederile stabilite de alte acte normative1) nu pot fi urmărite silit și nici aplicate măsuri de asigurare, în interesul altor creditori a debitorului, inclusiv statul, care a contractat creditul, inclusiv în cazul în care, în privința persoanei este intentată procedura de insolvabilitate sau să fie utilizate pentru acoperirea altor cheltuieli decât cele pentru care au fost oferite. Cabinetul de miniștri optează pentru indicarea articolelor concrete din legi de la care sunt propuse derogările, considerând că lipsa acestora ar putea constitui o practică periculoasă și nu permite analiza completă a prevederilor.
Proiectul de lege prevede și oferirea persoanelor juridice sau gospodăriilor țărănești (de fermier), care vor beneficia de un credit cu gaj acordat de stat, a dreptului să încheie acorduri/contracte de modificare a termenului de stingere a obligației fiscale, inclusiv la BASS, pe un termen de până la 12 luni consecutive și fără aplicarea măsurilor de asigurare sub formă de gaj și/sau fidejusiune. Aici Guvernul precizează că, legislația în vigoare deja oferă acestei categorii de contribuabili anumite avantaje, printre care se regăsesc curgerea termenului de calculare a penalităților pentru neplata în termen a contribuțiilor obligatorii de asigurări sociale începând cu data de 1 noiembrie a anului de gestiune; posibilitatea de eșalonare a stingerii datoriilor la majorările de întârziere pe parcursul anului bugetar în curs, cu condiția că transferă integral și în termen suma obligațiilor curente la BASS etc. Suplimentar, modificarea termenului de plată a contribuțiilor va afecta angajații acestor entități, care ar putea pierde statutul de persoane asigurate, cu consecințele ce derivă din acest fapt (afectarea stagiului de cotizare; nu vor beneficia de prestații de asigurări sociale – de indemnizație pentru incapacitate temporară de muncă, indemnizație de maternitate, indemnizație paternală, indemnizație pentru creșterea copilului etc.).
Astfel, Guvernul propune o nouă redacție a respectivului articol, potrivit căreia Serviciul Fiscal de Stat va fi în drept să încheie acorduri/contracte de modificare a termenului de stingere a obligației fiscale. În argumentarea acesteia se precizează că, conform legislației fiscale, anume SFS, în cazul neplății a contribuțiilor datorate la BASS este în drept să aplice măsuri de executare silită.
Potrivit documentului, după punerea în aplicare a prevederilor legii ce urmează a fi aprobată de Parlament, vor fi necesare încă două luni pentru elabora de către Guvern a actelor normative aferente.
___________________________________________
1 Legea insolvabilității nr. 149/2012, Codul fiscal, Codul vamal, Codul de executare și Codul administrativ.