Principalii factori care duc la cheltuieli nejustificate și povară suplimentară pentru mediul de afaceri din partea autorităților publice, țin de:
- calitatea reglementării activității de întreprinzător;
- sistemul de control de stat asupra activității de întreprinzător, abuzurile potențiale care apar în cadrul acestuia și modul de soluționare a disputelor;
- calitatea sistemului judecătoresc și eficacitatea funcționării acestuia.
Constatarea este expusă în Analiza impactului de reglementare la proiectul hotărârii de Guvern, prin care se prorune modificarea sau abrogarea unor acte normative aprobate anterior de Executiv și ține de cel de al VI-lea pachet de facilitare a activității mediului de afaceri. Documentul a fost elaborat de Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării și este propus pentru consultări publice, care vor dura până la 14 aprilie.
Potrivit Analizei, vor urma intervenții în 12 hotărâri de Guvern, care reglementează diferite domenii: controlul de stat, construcții și urbanism, turism, comerțul cu amănuntul a produselor petroliere etc.
Printre modificările propuse menționăm:
- permisul de alimentare a mijloacelor de transport la stațiile peco nu doar de către operator, dat și de consummator. Totodată, va fi exclusă restricția de comercializare a produselor petroliere în recipiente din plastic sau metalice (destinate în acest scop). Interdicția de comercializare a petrolului în recipient din sticlă va rămâne în vigoare (HG nr. 1117/2002);
- extrapolarea și pentru organizațiile de creditare a excepției acordată băncilor să fie concomitent și registrator gajist și creditor, dacă debitorul gajist și-a exprimat acordul în scris (HG nr.210/2016);
- excluderea obligativității de comercializare a produselor de panificație doar în stare ambalată, în cazul unor produse de panificație confecționate în cadrul unităților de comerț (HG nr. 206/2023);
- revizuirea noțiunii de casă rurală (structură de cazare turistică şi, după caz, de alimentare, organizată în baza unei sau a mai multor case şi/sau construcții ce aparțin unei gospodării, deținute în proprietate privată în aceeași localitate rurală, care se prezintă în stil arhitectural tradițional (regional, zonal sau local) şi care ilustrează turiştilor viaţa rurală autentică…) (HG nr. 643/2003);
- instruirea funcționarilor administrativi în domeniul SSM la intervale ce nu vor depăși 12 luni; a conducătorilor locurilor de muncă, a specialiştilor şi a reprezentanţilor lucrătorilor – cel puţin o dată în 36 de luni, iar a lucrătorilor desemnaţi – cel puţin o dată în 60 de luni, la cursuri de instruire realizate de serviciile externe de protecţie şi prevenire (HG nr. 95/2009) etc.
Totodată, urmează a fi abrogate:
- Regulamentul cu privire la modul de gestionare a Registrului de reclamaţii (HG nr.1141/2006);
- Cerințele față de asigurarea securității datelor cu caracter personal la prelucrarea acestora în cadrul sistemelor informaționale (HG nr. nr.1123/2010);
- Normele nr. 40/2001 pentru elaborarea şi realizarea măsurilor de protecție a muncii (aprobate de Ministerului Muncii și Protecției Sociale).
Alte detalii vom prezenta pe măsura promovării proiectului.