Noi facilități pentru angajați: tichetul sportiv
11.04.2024

Pe ordinea de zi a Parlamentului din 12 aprilie este inclus pentru examinare în lectura II proiectul de lege pentru modificarea Legii nr. 166/2017 și a Codului fiscal. Amintim, documentul a fost aprobat în I lectură pe data de 26 mai 2023, Legea nr. 166/2017 fiind redenumită în Legea cu privire la tichetele de masa și tichetele de sport.

 

Potrivit documentului, tichetul de sport reprezintă un card de plată prevăzut la art. 5 pct. 401 din Codul fiscal1, emis de către operator în condițiile Legii nr.166/2017 și acordat de către angajator salariaților, pentru a fi utilizat drept instrument de plată în scopul procurării de servicii în domeniul activităților sportive în unitățile comerciale care au încheiat un contract de prestare a serviciilor cu operatorul. Astfel, sub incidența respectivei Legi vor cădea și entitățile care prestează servicii de activități sportive.

 

Pentru angajatori precizăm faptul că aceștia sunt în drept să acorde angajaților sau tichete de masă, sau hrană organizată, precum și/sau tichete de sport. Oricare dintre aceste opțiuni este facultativă. În același timp, modificările stabilesc că valoarea unui tichet (indiferent de tipul acestuia) nu va depăși 2% din cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real (la momentul de față – 100 lei per zi lucrată efectiv de angajat pe parcursul lunii precedente). Menționăm, prevederile în vigoare ale Legii nr. 166/2017, care în present reglementează doar activitățile cu tichetele de masă, stabilesc că valoarea nominală deductibilă în scopuri fiscale a unui tichet pentru o zi lucrătoare poate fi cuprinsă între 35 și 70 de lei.

 

Totodată, similar restricțiilor stabilite la utilizarea tichetelor de masă, vor fi prevăzute anumite limitări și pentru tichetul de sport, acestea fiind interzise pentru procurarea altor servicii decât cele sportive; de produse și bunuri; schimbul acestora contra mijloacelor bănești în numerar; achitarea serviciilor atrenorilor, maseorilor sau a oricărui alt personal. De asemenea, regimul fiscal al tichetelor de sport va fi similar celui stabilit pentru tichetele de masă.

 

Suplimentar, lista cheltuielilor deductibile aferente activității de întreprinzător va fi suplinită cu donaţiile făcute în scopuri filantropice sau de sponsorizare în favoarea federațiilor sportive de profil – membre ale Comitetului Național Olimpic și Sportiv, cluburilor sportive profesioniste sau asociațiilor sportive de amatori, cu personalitate juridică și înregistrați în registrul Federațiilor sportive de profil – membre ale Comitetului Național Olimpic și Sportiv (prevederea va fi inclusă în art. 36 din CF).

 

Totodată, se propune completarea art.20 din CF cu lit. t1), care va stabili drept venit neimpozabil ajutorul financiar sau investițiile obținute de către organizațiile enumerate supra de la agenții economici rezidenți.

_________________________________________________________

1 Codul fiscal, pct.401, art.5:

Instrument de plată – dispozitiv (dispozitive) personalizat (e) (card de plată, telefon mobil etc.) şi/sau orice serie de proceduri (tehnice – coduri PIN, TAN, alte tipuri de coduri, login/parolă etc. sau funcţionale – transfer de credit, debitare directă) convenite între utilizatorul serviciilor de plată şi prestatorul de servicii de plată şi folosite de utilizatorul serviciilor de plată pentru a iniţia un ordin de plată.