Ministerul Mediului a elaborat și propune pentru consultări publice proiectul hotărârii de Guvern privind stabilirea Sistemului de depozit pentru ambalaje (SD). Amintim, acesta presupune majorarea prețului băuturilor ambalate în recipiente reutilizabile şi în ambalaje de unică folosinţă din sticlă, plastic sau aluminiu cu un mic depozit, care urmează a fi rambursat consumatorului la returnarea recipientului după consumul băutirii. Acesta a fost stabilit prin Legea nr. 209/2016, iar proiectul prezentat vine să stabilească mecanismul de funcționare a acestuia.
În acest scop urmează a fi extinse noțiunile utilizate, care nu sunt acoperite de legea prenotată. Astfel, se propune definirea ambalaj supus sistemului de depozit drept ambalaj reutilizabil și de unică folosință din sticlă, plastic sau metal, care are aplicat marcajul SDA, utilizat pentru bere, cocktailuri de bere, cidru, vin, cocktailuri cu vin, băuturi cu vin, alte băuturi fermentate, cocktailuri alcoolice și băuturi nealcoolice (băuturi răcoritoare, apă de masă), apă minerală naturală, apă de izvor, apă potabilă, suc, nectar, ambalate în ambalaje de unică folosință de sticlă, plastic sau metal, cu volum de la minimum o zecime de litru și până la 3 litri inclusiv.
Nu vor face obiect al proiectului paharele pentru băuturi, ambalajele de tip pouches - ambalaje flexibile de tip pungă în straturi, bag-in-box - băuturi în cutie închisă de carton și orice alt ambalaj care nu își poate păstra forma după golire; ambalajul se consideră deșeu de ambalaj atunci când este predat spre reciclare.
În document sunt reglementate drepturile și obligațiile administratorului SDA (urmează a fi selectat de către Ministerul Mediului), ale consumatorilor finali (persoane fizice și juridice, inclusive HoReCa), cerințele pentru înregistrare a producătorilor și modul de marcare a ambalajului pentru ca acesta să devină obiect al SD, de colectare a acestuia pentru reciclare, de restituire a SD etc.
Totodată, sunt definite tarifele1 ce vor fi utilizare de administrator în procesul de aplicare a mecanismului SD, organizarea și operarea punctelor de returnare în parteneriat cu APL și
Anexe la proiect sunt și Structura planului de organizare a Sistemului de depozit pentru ambalaje și Informațiile incluse în Schema de finanțare a Sistemului de depozit.
Cu detalii vom reveni pe măsura promovării documentului.
___________________________
1 tarif de administrare - suma de bani plătită prin transfer bancar Administratorul de către producător pentru fiecare unitate de ambalaj SD plasată pe piața națională, destinată acoperirii costurilor generate de implementarea și funcționarea sistemului de depozit, inclusiv eventualele contribuții plătite de către Administratorul SDA pentru neîndeplinirea obiectivelor de returnare;
tarif de gestionare - suma de bani plătită prin transfer bancar de către administratorul SDA comercianților, respectiv comercianților HoReCa, după caz, pentru fiecare unitate de ambalaj SDA care a fost returnată la punctele de returnare sau predată Administratorului SDA de către comercianții HoReCa, destinată acoperirii costurilor asociate cu îndeplinirea obligațiilor privind preluarea și stocarea ambalajelor SD. Tariful de gestionare se diferențiază în funcție de metoda automată sau manuală de preluare a ambalajelor SD. Tariful de gestionare se achită prin transfer bancar operatorilor punctelor de returnare, comercianților HoReCa, precum și operatorilor stațiilor de sortare, după caz, pentru ambalajele preluate de către Administratorul SDA;
tichet - tichet valoric, fizic sau electronic, eliberat consumatorului sau utilizatorului final, pe care îl poate întrebuința fie pentru achitarea cumpărăturilor, fie îl poate preschimba în numerar.