Regulamentul privind controlul extern al calității auditului a fost modificat
02.07.2024

Dacă numărul specialiștilor necesar pentru efectuarea controlului extern al calității auditului nu este suficient, Consiliul de supraveghere publică a auditului (în continuare – Consiliu) poate contracta experți (persoane având un înalt nivel de calificare și experiență specifică de minim 5 ani cel puțin în unul din domenii: a piețelor financiare, al raportării financiare, al auditului sau în alte domenii relevante pentru controale, inclusiv o persoană care exercită activitatea de audit) pentru a efectua controale externe.

 

Pe data de 28 iunie  Consiliul a publicat în MO Decizia nr. 17/2024 cu privire la modificarea Regulamentului  privind controlul extern al calității auditului. Noile prevederi au intrat în vigoare la data publicării .

 

De rând cu modificări redacționale (substituirea noțiunii de control al calității cu management al calității) Regulamentul este completat cu prevederi noi. Astfel, documentul stabilește expres că, în cazul în care pentru desfășurarea corespunzătoare a controalelor externe sunt necesare anumite cunoștințe de specialitate, specialiștii CEC pot fi asistați de experți. Totodată, în situația în care  controlul extern al calității auditului în cadrul unei entități de audit, care a efectuat audit la entități de interes public, a fost efectuat de experți, specialiștii CEC ai Consiliului trebuie să efectueze controlul extern al calității auditului în cadrul aceleași entități de audit cel puțin o dată la șase ani.

 

Consiliul a aprobat și formularul  declarației pe propria răspundere privind neafilierea față de entitatea de audit verificată (soțul/soția, rudele de pînă la gradul al II-lea inclusiv, afinii de gradul I nu sînt auditori, acționari/asociați, membri ai organului executiv al entităților de audit verificate), care urmează a fi semnată de specialiștii CEC. Deși obligația semnării acesteia era prevăzută anterior, forma declarației a fost aprobată doar la momentul actual.

 

Sunt extinse și obligațiile Organizației profesionale din domeniul auditului (OPDAS) selectată de Consiliu. Aceasta va fi obligată să  aprobe și să plaseze pe pagina sa web oficială Planul semestrial de control extern al calității (preventiv coordonat cu Consiliul) până la data de 25 a ultimei luni a semestrului de gestiune pentru semestrul următor. Totodată, OPDAS, la solicitarea Consiliului, va asigura modificarea metodologiei de control extern al calității auditului și a Planului semestrial de control extern al calității auditului; a Raportului privind controlul extern al calității auditului și a Raportului de remediere a neconformităților și de implementare a recomandărilor; accesul la dosarele privind controalele, la documentele aferente activităților de audit; va include în echipa de control specialiști CEC din partea Consiliului etc.

 

Alte modificări aprobate la Regulament pot fi consultate aici.