Mediul de afaceri va avea partu reprezentanți în componența Consiliilor pentru soluționarea disputelor
12.07.2024

Hotărârea Guvernului nr. 414/2024, prin care sunt modificate patru acte normative1 în domeniul controlului de stat, a fost publicată în MO din 11 iulie.

 

Intervențiile  stabilesc proceduri clare de contestare a proceselor-verbale de control și a celui contravențional emise în urma efectuării controlului de stat, precum și a acțiunilor organului de control întreprinse în cadrul efectuării verificărilor. Scopul modificărilor este diminuarea presiunii asupra mediului de afaceri, reducerea cheltuielilor pentru efectuarea controlului de stat și simplificarea procedurilor aferente, inclusiv prin posibilitatea examinării cererii prealabile (cu excepția constatării faptei contravenționale și planului de remediere din procesul-verbal de control) în cadrul Consiliului pentru soluționarea disputelor. 

 

Sunt expuse în redacție nouă formularele documentelor aferente controalelor (anexele la Regulamentul aprobat prin HG nr.464/2018). Astfel, la constatarea unei contravenții în cadrul efectuării controlului de stat, inspectorul va bifa rubrica din procesul-verbal cu privire la constatarea contravenției, iar după semnarea procesului-verbal de control, acesta va exporta informația cu privire la constatarea contravenției în Registrul de stat al contravențiilor, procesul-verbal contravențional fiind generat în mod automatizat, prin interconexiunea sistemelor informaționale. Modificarea va permite evitarea situațiilor în care instanțele de judecată încetează procesele contravenționale pornite din cauza lipsei datelor informației necesare (locul încheierii procesului-verbal, sediul contravenientului, drepturile și obligațiile acestuia etc.).

 

Documentul pevede că, numărul de persoane/unități preluate din clasamentul acestora în funcţie de punctajul individual de risc estimat ce vor fi incluse în planul anual al controalelor se raportează la capacitățile instituționale, atât ale subdiviziunii responsabile de domeniul pentru care s-a făcut clasamentul, cât și ale organului de control în general, precum și la numărul maxim potențial de persoane/ unități care pot fi supuse controalelor de către toate subdiviziunile organului de control.

 

Totodată, până la aprobarea planului de control anual, prioritatea și ordinea persoanelor supuse controlului poate fi revizuită și modificată dacă faptul este impus de particularitățile sezoniere într-un domeniu de control, resursele disponibile, graficul de lucru al organului de control pe parcursul anului și de alte circumstanțe relevante.

 

Potrivit modificărilor operate în Regulamentul-cadru privind organizarea și funcționarea Consiliului pentru soluționarea disputelor în cadrul organelor de control (HG nr. 380/2018), numărul reprezentanților mediului de afaceri în componența acestuia va fi majorat până la patru persoane.

 

Toate modificările și completările aprobate pot fi consultate în MO nr. 299-301.

________________________________________

1 Hotărârea Guvernului nr. 379/2018 cu privire la controlul de stat asupra activității de întreprinzător în baza analizei riscurilor

Hotărârea Guvernului nr. 380/2018 cu privire la aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea și funcționarea Consiliului pentru soluționarea disputelor în cadrul organelor de control

Hotărârea Guvernului nr. 464/2018 cu privire la aprobarea Regulamentului privind ținerea Registrului de stat al controalelor

Hotărârea Guvernului nr. 135/2019 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea și funcționarea Consiliului național de soluționare a disputelor în domeniul controlului de stat