Legea cu privire la tichetele de masă și tichetele de sport
26.04.2023

Valoarea nominală deductibilă în scopuri fiscale a unui tichet pentru o zi lucrătoare nu va depăși 2% din cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real. Valoarea tichetelor nu include contribuția individuală de asigurări sociale de stat obligatorii.

 

În ședința de astăzi, 26 aprilie, Executivul urmează să examineze proiectul de lege pentru modificarea unor acte normative (Legea nr. 166/2017 cu privire la tichetele de masă și Codul fiscal nr. 1163/1997). Inițiativa legislativă a fost înregistrată în Parlament în luna februarie 2023.

 

Potrivit proiectului, Legea nr.166/2017 va fi redenumită în Legea cu privire la tichetele de masă și tichetele de sport, fiind suplinită cu noțiunea de tichet de sport, care reprezintă un card de plată prevăzut la art. 5 pct. 401 din Codul fiscal1, emis de către operator în condițiile Legii nr.166/2017, acordat de către angajator salariaților, pentru a fi folosit ca instrument de plată în scopul procurării de servicii în domeniul activităților sportive în unitățile comerciale care au încheiat un contract de prestare a serviciilor cu operatorul. Astfel, sub incidența respectivei Legi vor cădea și entitățile care prestează servicii de activități sportive.

 

Pentru angajatori precizăm că Legea va estabili expres că aceștia sunt în drept să acorde angajaților sau tichete de masă, sau hrană organizată, precum și/sau tichete de sport. Oricare dintre aceste opțiuni este facultativă.

 

Totodată, similar restricțiilor stabilite la utilizarea tichetelor de masă, vor fi prevăzute anumite limitări pentru tichetul de sport, acestea fiind interzise pentru procurarea altor servicii, decât cele sportive; de produse și bunuri; schimbul acestora contra mijloacelor bănești în numerar; achitarea serviciilor atrenorilor, maseorilor sau a oricărui alt personal.

 

Suplimentar, beneficiari ai desemnării procentuale vor deveni federațiile sportive de profil – membre ale Comitetului Național Olimpic și Sportiv, Cluburile sportive profesioniste sau Asociațiile sportive de amatori, cu personalitate juridică și înregistrați în registrul Federațiilor sportive de profil – membre ale Comitetului Național Olimpic și Sportiv. În acest sens, CF va fi completat cu această prevedere, iar art.20 lit. t1) va stabili drept venit neimpozabil ajutorul financiar sau investiții obținute de către organizațiile enumerate supra de la agenții economici rezidenți.

 

Proiectul de lege a fost elaborat în scopul sporirii nivelului general de practicare a sportului amatoricesc în Republica Moldova și implicit a îmbunătățirii sănătății cetățenilor, pentru extinderea mecanismelor fiscale exitente de suport asupra federațiilor sportive – membre ale CNOS și cluburilor sportive afilitate acestor federații, precum și pentru atragerea investițiilor private în domeniul sportului, se spune în nota proiectului.

__________________________________

1 Codul fiscal, pct.401, art.5:

Instrument de plată – dispozitiv (dispozitive) personalizat (e) (card de plată, telefon mobil etc.) şi/sau orice serie de proceduri (tehnice – coduri PIN, TAN, alte tipuri de coduri, login/parolă etc. sau funcţionale – transfer de credit, debitare directă) convenite între utilizatorul serviciilor de plată şi prestatorul de servicii de plată şi folosite de utilizatorul serviciilor de plată pentru a iniţia un ordin de plată.