Interdicțiile stabilite în art.53 din Legea nr. 291/2016 pentru acțiunile de publicitate și promoționale pentru promovarea și/sau stimularea jocurilor de noroc cu risc social scăzut (precum loteriile şi pariurile la competiţiile/evenimentele sportive) ar putea fi relaxate. Proiectul de lege ce declară drept scop revizuirea cadrului normativ ce ține de renunțarea totală la publicitatea jocurilor de noroc este înregistrat cu titlu de inițiativă legislativă în Parlament.
Potrivit autorilor, interzicerea totală a publicității a afectat angajamentele asumate de autoritățile și instituțiile în gestiunea cărora a fost transmis sectorul jocurilor de noroc, în special a celor ce constituie monopol de stat1.
Respectiv, proiectul vine cu anumite excepții de la prevederile Legii nr. 219/2016, fiind permise:
- inițierea sau participarea la activități de sponsorizare sau de filantropie, în urma cărora marca comercială a Loteriei Naționale a Moldovei poate deveni publicitară;
- cu condiția mențiunii obligatorii la impactul negativ al jocurilor de noroc (minim 20% din timpul de difuzare sau suprafața materialului publicitar), permiterea publicității și a programelor audiovizuale sponsorizate de către persoanele juridice a căror activitate principală este organizarea, desfășurarea sau exploatarea jocurilor de noroc cu risc social scăzut, ce sunt difuzate între orele 22.00-07.00;
- publicitatea în publicațiile periodice publice sau private, spațiul rezervat publicității jocurilor de noroc cu risc social scăzut, cu condiția că respective publicitate nu va depăși 15% din spațiul unui număr al ediției;
- afișarea materialelor publicitare (nu va depăși formatul A4) la unitățile comerciale prin intermediul cărora sunt distribuite biletele de loterie;
- publicarea de către Loteria Națională a Moldovei a rezultatelor loteriilor pe pagina sa oficială.
În analiza impactului de reglementare este precizat că, defalcările la bugetul public național provenite din activității Loteriei Naționale a Moldovei constituie aproximativ 75% din cota de profit a organizatorului jocurilor de noroc. Acestea au sporit de la 1,3 mil. lei în anul 2018 până la circa 288 mil. lei în anul 2023. Totodată, autorii consider că implementarea prevederilor proiectului ar putea genera investiții directe de cel puțin 30 mil. lei anual în susținerea/ promovarea evenimentelor sportive, sociale dar și în stimularea producerii conținutului media autohton.
Propunerile prezentate supra se vor regăsi și în Codul contravențional (este propusă noua redacție a alin. (5) și (6) ale art. 2771), fiind prevăzută excluderea sancțiunii sub formă de privarea de dreptul de a desfăşura o anumită activitate pe un termen de la 6 luni la un an în cazul în care Inițierea sau participarea la activități de sponsorizare sau de filantropie în urma cărora numele agentului economic care organizează, desfășoară sau exploatează jocurile de noroc, pariurile pentru competițiile/evenimentele sportive și alte activități din domeniul jocurilor de noroc poate deveni vizibil sau altă informație despre relația acestuia cu evenimentul devine publicitară.
1 În anul 2018 Agenția Proprietății Publice și S.A. „Loteria Națională a Moldovei” - în calitate de Partener Public și „NGM SPC Limited” și „NGM Company” S.R.L. - în calitate de Partener Privat, au semnat Contractul nr. 1/09 de parteneriat public-privat pentru dezvoltarea activităților Loteriei Naționale a Moldovei din sectorul loteriilor și pariurilor la competițiile/evenimentele sportive, inclusiv prin intermediul rețelelor de comunicații electronice.