Prin Ordinul nr. 356 din 29 iulie 2024 autoritatea fiscală a actualizat Baza Generalizată a Practicii Fiscale. Compartimentul Taxa pe valoarea adăugată a fost completat cu întrebarea și răspunsul prezentate în continuare.
28.15.90 Urmează oare persoana juridică absorbită în cazul operațiunii de reorganizare prin absorbție să elibereze factura fiscală, în cazul trecerii activelor sale la persoana juridică absorbantă?
Potrivit art.58 alin.(1) din Codul fiscal, se consideră reorganizare a agentului economic fuziunea (contopirea şi absorbţia), dezmembrarea (divizarea şi separarea) sau transformarea agentului economic.
În cazul absorbţiei unei persoane juridice de către alta, drepturile şi obligaţiile persoanei juridice absorbite trec la persoana juridică absorbantă în conformitate cu actul de transmitere (art.205 alin. (2) din Codul civil).
După înregistrarea fuziunii, persoana juridică absorbantă sau noua persoană juridică include în bilanţul său activele şi pasivele persoanei juridice absorbite sau ale persoanelor juridice contopite, iar bunurile sînt înregistrate ca bunuri ale persoanei juridice absorbante sau ale noii persoane juridice (art. 213 alin. (2) din Codul civil).
Conform art.93 pct.3) din Codul fiscal, livrare de mărfuri reprezintă transmiterea dreptului de proprietate asupra mărfurilor prin comercializarea lor, schimb, transmitere gratuită, transmitere cu plată parţială, împrumutul bunurilor fungibile, cu excepţia mijloacelor băneşti, achitarea salariului în expresie naturală, prin alte plăţi în expresie naturală, prin comercializarea mărfurilor gajate în numele debitorului gajist, prin transmiterea mărfurilor în baza contractului de leasing financiar; transmitere a mărfurilor de către comitent comisionarului, de către comisionar cumpărătorului, de către furnizor comisionarului şi de către comisionar comitentului în cadrul realizării contractului de comision.
Totodată, în conformitate cu art.12 alin. (1) din Legea contabilității și raportării financiare nr.287/2017 , sînt enumerate cazurile de utilizare a documentelor primare cu regim special.
În același timp, conform pct.3 din Instrucțiunea privind completarea formularului tipizat de document primar cu regim special “Factura fiscală”, aprobată prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr.118/2017, factura fiscală este un formular tipizat de document primar cu regim special pe suport de hîrtie sau în formă electronică, care se utilizează în cazurile:
1) Livrării mărfurilor, activelor, inclusiv în cazurile în care au fost emise avize de însoţire a mărfurilor: a) impozabile cu TVA conform prevederilor Titlului III al Codului fiscal; b) neimpozabile cu TVA.
2) Prestării serviciilor şi executării lucrărilor, cu excepţia serviciilor financiare prestate de către instituţiile financiare, organizaţiile de microfinanţare, asociaţiile de economii şi împrumut: a) impozabile cu TVA; b) neimpozabile cu TVA.
3) Transportării activelor în cadrul entităţii dezintegrate din punct de vedere teritorial şi în afara entităţii fără transmiterea dreptului de proprietate.
4) Transmiterii activelor în leasing, arendă, locaţiune sau uzufruct.
5) Refacturarea cheltuielilor compensate, în conformitate cu prevederile art.1171 alin.(10) din Codul fiscal.
Luând în considerare cele menționate mai sus, la trecerea proprietății de la persoana juridică absorbită la persoana juridică absorbantă în procesul de reorganizare, nu apare obligația emiterii facturii fiscale, deoarece acest fapt nu constituie o livrare de mărfuri și nu se încadrează în cazurile când legiuitorul impune utilizarea acesteia.