Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare anunță organizarea consultărilor publice pe marginea proiectului hotărârii de Guvern cu privire la Sistemul Integrat de Administrare și Control și instituirea Sistemului Informațional „Registrul Fermierilor” (în continuare – Registru), prin care urmează a fi aprobat regulamentul privind modul de funcționare și utilizare a acestei resurse informaționale și Conceptul tеhnic al SI „Registrul Fermierilor”. Ambele sunt părți component ale Sistemului Integrat de Administrare și Control (SIAC) care va fi dezvoltat în RM în perioada anilor 2024-2027.
Anterior publicația noastră a comunicat că, potrivit documentului, subiecți ai înregistrării în SI „Registrul Fermierilor” vor deveni producătorii agricoli micro, mici, mijlocii și mari (subiecți ai subvenționării) și alți fermieri, persoane fizice sau juridice, indiferent de faptul dacă aplică sau nu pentru subvenții, care, însă, dețin, cu orice titlu, bunuri agricole.
Implementarea Registrului va simplifica identificarea beneficiarilor intervențiilor și măsurilor de susținere în agricultură și mediul rural, devenind și o sursă administrativă pentru statisticile agricole, care va conține informațiile cu privire la toate activele utilizate de fermieri pentru producția agricolă.
Proiectul de act normativ are drept scop transpunerea în legislația națională a prevederilor comunitare. Potrivit autorilor, în UE implementarea registrului fermierilor a generat un șir de avantaje, inclusiv:
- facilitează accesului la date actualizate despre fermieri, suprafețele cultivate, tipurile de culturi și practicile agricole
- simplificarea procesului de aplicare pentru finanțare sau subvenții
- simplificarea urmăririi produselor de la fermă până la consumator, ceea ce contribuie la sporirea siguranței alimentare și calității produselor
- implementarea de practici agricole rezistente și sustenabile pentru adaptarea rapidă la schimbările climatice și la dezastrele natural
- eficientizarea procedurilor administrative, reducerea timpului și costurilor asociate cu completarea și procesarea documentației necesare pentru subvenții, certificări sau orice alte proceduri legale
- simplificarea monitorizări ce vizează respectarea reglementărilor și a standardelor de mediu
- oferirea unei imagini clare a sectorului agricol la nivel național și european, facilitând elaborarea de politici și strategii care răspund nevoilor reale ale fermierilor etc.
Cheltuielile de implementare a prevederilor documentului pentru anii 2024-2027 au fost estimate la circa 7,9 mil. euro, care urmează a fi acoperite atât din contul partenerilor de dezvoltare, cât și din bugetul de stat.