Cazurile de eșalonare a stingerii obligației fiscale
02.09.2024

Contribuabilii care admit restanțe la bugetul public național pot solicita modificarea termenului de stingere a obligației fiscale pentru o perioadă de până la 12 luni consecutive, comunică Serviciul Fiscal de Stat. În acest caz este calculată majorarea de întârziere aferentă, precum și sunt aplicate măsurile de asigurare a stingerii obligației fiscale sub formă de gaj/fidejusiune. Excepție sunt contribuabilii care admit restanțe la bugetul asigurărilor sociale de stat.
 

Autoritatea fiscal precizează că, potrivit prevederilor Codului fiscal, eșalonarea stingerii obligației fiscale se acordă de către SFS în următoarele cazuri:

  • calamități naturale și tehnogene;
  • distrugerea accidentală a clădirilor de producție;
  • împrejurare imprevizibilă și de neînlăturat, care împiedică în mod efectiv capacitatea de producție pe o perioadă lungă de timp și executarea obligației contractuale a contribuabilului;
  • datorii ale autorităților sau instituțiilor publice față de contribuabil, doar în limitele sumelor datorate, precum și impozitelor și taxelor aferente acestora;
  • alte circumstanțe, stabilite de Ministerul Finanțelor, ce îndreptățesc contribuabilul de a beneficia de modificarea termenului de stingere a obligației fiscale. În acest caz contribuabilul poate beneficia de modificarea termenului de stingere a obligației fiscale, în cazul lipsei temporare a disponibilităților bănești și în situația în care nu se află în procedură de insolvabilitate/ dizolvare.
     

 

Cererea și actele aferente cazului pentru care se solicită eșalonarea sunt prevăzute în Ordinul IFPS nr. 1030/2016.
 

De asemenea, prin Legea nr. 78/2024, a fost stabilită susținerea agricultorilor prin facilitarea accesului la credite garantate de stat. Potrivit art. 5 al acesteia, SFS este în drept să încheie cu persoanele care beneficiază de credite în temeiul respectivei legi acorduri/contracte de modificare a termenului de stingere a obligației fiscale, pe un termen de până la 12 luni, fără aplicarea măsurilor de asigurare. Acordurile/contractele de modificare a termenului de stingere a obligației fiscale se întocmesc conform modelelor stabilite de către Ministerul Finanțelor.
 

În cazul în care entitatea înregistrează restanță, inclusiv la BASS, amânarea şi eşalonarea stingerii obligaţiei fiscale se efectuează în baza acordului încheiat între Casa Națională de Asigurări Sociale şi plătitor.
 

Informații suplimentare pot fi obținute la numărul de telefon 022-82-30-65, iar cererile de modificare a termenului de stingere a obligației fiscale pot fi depuse la adresa de e-mail  recuperarecreante@sfs.md.