Luarea la evidență fiscală a contului bancar în cazul existenței restanțelor
28.04.2023

Prevederile Legii nr.291/2022 pentru modificarea articolului 129 din Codul fiscal vor intra în vigoare la 11 mai 2023. Acestea stabilesc că, în cazul existenței restanțelor față de bugetul public național, dacă suma neachitată a obligaţiilor fiscale constituie până la 100 de lei inclusiv, va fi posibilă luarea la evidență fiscală a conturilor bancare și/sau a conturilor de plăți în condițiile prevăzute la art. 167 din Codul fiscal.

 

La momentul de față această posibilitate nu este prevăzută, astfel că Serviciul Fiscal de Stat este în drept să nu elibereze documentul electronic care confirmă luarea la evidenţă fiscală, în cazul în care contribuabilul înregistrează restanţe față de BPN.

 

Potrivit art. 167 alin. (2) din CF, operaţiunile pe un cont bancar deschis (cu excepţia conturilor tranzitorii de executare a bugetelor, conturilor de credit şi împrumut, de depozite la termen şi provizorii (de acumulare a mijloacelor financiare pentru formarea sau majorarea capitalului social)) pot demara numai după recepţionarea de către instituţia financiară (sucursala sau filiala acesteia) a documentului electronic, emis şi remis de către Serviciul Fiscal de Stat, care confirmă luarea la evidenţă fiscală a contului.


Contul bancar este luat la evidenţă de către autoritatea fiscală în baza documentului electronic, emis şi remis de către instituţia financiară (sucursala sau filiala acesteia), care confirmă deschiderea contului.
În cazul în care contribuabilul are restanţe, SFS este în drept să nu elibereze documentul electronic care confirmă luarea la evidenţă fiscală.

 

Documentul electronic care confirmă deschiderea contului şi documentul electronic care confirmă luarea la evidenţă fiscală a contului urmează a fi expediate şi recepţionate prin sistemul informaţional automatizat de creare şi circulaţie a documentelor electronice între SFS, instituţiile financiare şi Banca Naţională a Moldovei.