Ministerul Finanțelor a publicat în MO din 19 septembrie Ordinul nr. 103/2024, prin care sunt aprobate modificări în Modul de completare a Notei de informare privind salariul şi alte plăți efectuate de către angajator în folosul angajaților, precum şi plățile achitate rezidenților din alte surse de venit decât salariul şi impozitul pe venit reținut din aceste plăți (Forma IALS21)1. Noile prevederi vor fi aplicate pentru perioada fiscală 2024.
Intervențiile sunt condiționate de expirarea la 31 decembrie 2023 a termenului de aplicare a facilităților stabilite la impozitul pe venit pentru angajații entităților a căror activitate de bază este realizarea de programe1. Respectiv, începând cu 1 ianuarie 2024 acești angajați sunt în drept să beneficieze de scutirile la impozitul pe venit stabilite la art.33-35 din Codul fiscal.
Astfel, modificările operate stabilesc că, în coloana 5 a Formei IALS21, începând cu perioada fiscală de raportare 2024, codul sursei de venit „SAL a)” nu se completează (vizează scutirile la impozitul pe venit pentru angajații menționați supra). Totodată, ținând cont de abrogarea prevederilor art. 36 alin. (6) și (7) din CF3, în coloana 14, în care se reflectă suma primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală reținute în perioada fiscală de gestiune, permise spre deducere, se face trimiterea la prevederile art.352 alin.(1) din același Cod, iar la completarea coloanei 15 (suma contribuției de asigurări sociale de stat obligatorii reținute în perioada fiscală de gestiune, permise spre deducere conform art.36 alin.(7) din CF) se va ține cont de precizarea că, aceasta se completează având în vedere redacția reglementărilor în vigoare până la 1 ianuarie 2021.
Tot prin Ordinul nr. 103/2024, în contextul modificărilor în legislație prezentate supra, este ajustată și Informația privind veniturile calculate și achitate în folosul persoanei fizice (juridice) și impozitul pe venit reținut din aceste venituri (Anexei nr.5 la Ordinul MF nr.140/2017). Astfel, în col. 3 din Informație se indică art. 352 din CF, iar din textul Notei a fost exclus modul de reflectare a veniturilor obtinute de către angajații din domeniul IT.
________________________________
1 Anexa nr. 2 la Ordinul MF nr. 95/2020 cu privire la aprobarea formularului tipizat (Forma IALS21)
2 Legea nr. 1164/1997 pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal, Anexa nr. 1:
Lista activităţilor de realizare de programe*
* Conform Clasificatorului activităţilor din economia Moldovei Rev.2, aprobat prin Hotărîrea Colegiului Biroului Naţional de Statistică nr.20 din 29 decembrie 2009.
1. Activităţi legate de analiza, proiectarea şi programarea sistemelor informaţionale pregătite spre utilizare: analiza necesităţilor informatice ale utilizatorilor; consultarea asupra celor mai eficiente soluţii; proiectarea, elaborarea, furnizarea şi documentarea unor programe individuale, conform comenzilor beneficiarilor concreţi; proiectarea, elaborarea, furnizarea şi documentarea unor programe de uz general.
2. Producerea de programe la comanda beneficiarului, corectarea programelor conform indicaţiilor date de utilizator.
3 Codul fiscal, art. 36, alineatele abrogate:
(6) Se permite deducerea, în cuantumurile stabilite de legislaţie, a sumelor pentru primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală achitate de persoanele fizice conform legislaţiei.
(7) Se permite deducerea contribuţiilor obligatorii în bugetul asigurărilor sociale de stat achitate de persoanele fizice, pe parcursul perioadei fiscale, în cuantumurile stabilite de legislaţie.