Hotărârea Guvernului nr. 597/2024 cu privire la Sistemul Integrat de Administrare și Control și instituirea Sistemului Informațional „Registrul Fermierilor” a fost publicată în MO din 19 septembrie și a intrat în vigoare.
Conceptul SI „Registrul Fermierilor” și Regulamentul privind modul de ținere al acestuia reprezintă un subsistem în Sistemului Integrat de Administrare și Control (SIAC), destinat gestionării și monitorizării intervențiilor și a beneficiarilor de subvenții din Fondul Național de Dezvoltare a Agriculturii și Mediului Rural (FNDAMR), precum și a mijloacelor financiare provenite din partea partenerilor de dezvoltare. SIAC urmează a fi implementat etapizat, până în anul 2027.
Potrivit documentului, SI „Registrul Fermierilor” va fi completat cu datele preluate automat din alte registre, interconectivitatea fiind asigurată prin MConnect. În cazul în care datele nu pot fi preluate automat, acestea vor fi colectate de la subiecții înregistrării. Furnizarea datelor referitoare la obiectele informaționale SI „Registrul Fermierilor” poartă un caracter obligatoriu.
Subiecți ai înregistrării în sistem sunt beneficiarii subvenționării și alți fermieri, persoane fizice sau juridice, indiferent de faptul dacă aplică sau nu pentru subvenții, care, însă, dețin, cu orice titlu, bunuri agricole.
Pentru a facilita utilizarea SI „Registrul Fermierilor”, sistemul va avea un ghid de utilizare (urmează a fi aprobat de Agenția de Intervenție și Plăți pentru Agricultură) și va fi disponibil online la nivelul fiecărei interfețe cu utilizatorul.
Documentul stabilește principiile și standardele aplicate în cadrul SIA, funcționațitățile acestuia, modul de gestionare a documentelor etc.
Pentru completarea prealabilă a cererii în vederea înregistrării în SI „Registrul Fermierilor”, vor fi efectuate controalele privind integritatea solicitării de date pe patru domenii: cele ce se referă la aplicant (datele de contact, ale contului bancar, codul deactivitate); membrii fermei (membrilor familiei și locației); nemijlocit ale fermei (locația, dreptul de folosință a terenului, controlul culturilor și tehnicii de cultivare etc.) și controalele financiare (statutul de debitor, prevenirea finanțării activelor deja existente, valabilitatea planurilor de afaceri etc.).
HG nr. 597/2024 poate fi consultată în MO nr. 400-401.