În contextul excluderii din lista formularelor tipizate a unor documente primare cu regim special, Serviciul Fiscal de Stat a completat subcompartimentul Documentele confirmative în baza cărora se permite deducerea cheltuielilor din Baza Generalizată a Practicii Fiscale. Întrebarea și răspunsul la aceasta, aprobate prin Ordinul SFS nr. 484/2024, sunt prezentate în continuare.
29.1.3.8.13 Ce document urmează a fi întocmit de către entitate la procurarea bunurilor și serviciilor de locațiune de la persoane fizice ce nu practică activitate de întreprinzător (cetățeni)?
Conform modificărilor operate prin Legea nr.106/2024 la art.12 alin. (1) litera d) din Legea contabilităţii şi raportării financiare nr. 287/2017, documentele utilizate în cazul achiziţionării activelor şi serviciilor de locaţiune de la furnizori cetăţeni au fost excluse din lista documentelor primare cu regim special, ce se întocmesc conform formularelor tipizate.
Totodată, potrivit modificărilor operate la pct.2 lit. a) și lit. b) din anexa la Ordinul Serviciului Fiscal de Stat nr.13/2017, actul de achiziție a mărfurilor și actul de achiziţie a serviciilor de locaţiune şi a cheltuielilor aferente au fost excluse din lista formularelor pe care contribuabilii aveau posibilitatea de a le comanda.
În conformitate cu prevederile art.11 alin.(1)–(4) din Legea contabilităţii şi raportării financiare nr.287/2017, faptele economice se contabilizează în temeiul documentelor primare. Deţinerea de către entitate a activelor cu orice titlu, înregistrarea surselor de provenienţă a acestora şi a faptelor economice fără documentarea şi reflectarea acestora în contabilitate sînt interzise.
Documentele primare se întocmesc în timpul efectuării (producerii) faptelor economice, iar dacă acest lucru este imposibil – nemijlocit după efectuarea (producerea) faptelor respective. Entitatea utilizează formulare tipizate de documente primare aprobate de Ministerul Finanţelor şi alte autorităţi publice sau poate elabora şi utiliza formulare de documente primare, aprobate de conducerea acesteia, cu respectarea prevederilor alin.(7) şi (8).
Astfel, faptele economice legate de achiziționarea activelor și serviciilor de locațiune şi a cheltuielilor aferente de la persoanele fizice care nu practică activitate de întreprinzător (cetăţeni) se vor contabiliza în temeiul documentelor primare, aprobate de conducerea entității, cu respectarea elementelor obligatorii prevăzute de Legea contabilităţii şi raportării financiare nr.287/2017.
Concomitent, este de menționat că stocurile de formulare tipizate a actului de achiziție a mărfurilor și actului de achiziţie a serviciilor de locaţiune şi a cheltuielilor aferente, deținute de către contribuabili, pot fi utilizate până la epuizare.