Recalcularea impozitului pe venit pentru persoanele ce desfășoară activitate independentă
24.10.2024

Regulamentul privind corectarea sumei venitului reflectat în avizul de plată a impozitului pe venit din activitatea independentă stabilește că, acesta se aplică de către respectiva categorie de contribuabili în cazul în care pe parcursul perioadei fiscale au fost emise bonuri fiscale eronate sau cu date eronate.

 

Astăzi,  24 octombrie, au intrat în vigoare modificările la Ordinul MF nr. 2/2017 privind aprobarea unor formulare tipizate aferente activității persoanelor fizice care desfășoară activitate independentă și a Indicațiilor privind completarea acestora. Noile prevederi au fost aprobate prin Ordinul MF nr. 120/2024, publicat în MO.

 

Astfel, Ordinul nr. 2/2017 este completat cu o nouă anexă – formularul tipizat „Cererea de corectare a avizului de plată”. Aceasta va fi depusă de către persoanele fizice ce desfășoară activitate independetă în contextul în care, potrivit prevederilor Codului fiscal, acestea sunt obligate să utilizeze echipamentul de casă și de control conectat la Sistemul informațional automatizat „Monitorizarea electronică a vânzărilor” pentru documentarea comercializării bunurilor,  obiect al impunerii fiind venitul din activităţi independente obţinut în perioada fiscală de declarare.

 

Respectiv, în cazul în care contribuabilul în cadrul activității a emis bonuri fiscale eronat sau cu date eronate, acesta va fi în drept să solicite recalcularea în trimestrul IV a sumei impozitului pe venit aferent perioadei fiscale, cu stabilirea diferenței aferente impozitului pe venit corespunzător vânzărilor efectuate pe parcursul anului fiscal și suma impozitului pe venit calculată pentru trimestrele I–III.

 

În cerere vor fi indicate numărul bonului fiscal, suma și data emiterii acestuia cu date eronote, precum și a bonului emis corectat. De asemenea, în tabel separat se vor reflecta sumele achitate de cumpărător în situațiile în care bonul fiscal corectat nu a fost emis în locul celui emis cu date eronate. În rezultatul examinării cererii, în termen de 10 zile lucrătoare, direcția de deservire fiscală va aduce la cunoștința contribuabilului decizia pe marginea cererii de corectare a sumei venitului obținut, înregistrat în avizul de plată, inclusiv cu eliberarea avizului de plată rectificat, cu suma recalculată a impozitului pe venit, după caz.

 

Totodată,  prin Ordinul nr. 120/2024 este aprobat și formularul tipizat „Avizul de plată a impozitului pe venit din activitatea independentă recalculat în tr. IV”, care va fi perfectat de Serviciul Fiscal de Stat în cazul în care în urma examinării cererii va fi constatată necesitatea recalculului impozitului pe venit.

 

Toate modificările operate la Ordinul MF nr. 2/2017 pot fi consultate în MO nr. 440-443.