În cadrul ședinței secretarilor de stat din 19 noiembrie a fost examinat proiectul programului „Managementul datoriei de stat pe termen mediu (2025-2027)”, care ar putea fi pus în aplicare începând cu 1 ianuarie 2025. Acesta a fost elaborat de Ministerul Finanțelor și urmează a fi aprobat prin hotărâre de Guvern.
Potrivit documentului, acesta stabilește obiectivele managementului datoriei de stat, evaluează riscurile asociate și prezintă acțiunile necesare pentru asigurarea finanțării și îmbunătățirea structurii portofoliului datoriei de stat, fără a crea presiuni asupra sustenabilității politicii fiscale în ansamblu, promovează transparența în politica de gestionare a datoriei de stat, contribuind la creșterea gradului de conștientizare în rândul creditorilor, investitorilor, agențiilor de rating.
Prognoza principalilor indicatori macroeconomici pentru anii 2025-2027 se axează pe creșterea PIB în valoare nominal de la 358 mld. lei în anul 2025 până la 429 mld. lei peste trei ani; veniturile bugetului de stat vor spori de la circa 70 mld. lei în anul viitor până la 82 mld. lei în anul 2027, iar a cheltuielilor – de la 84 mld. lei până la 95 mld. lei respectiv. Deficitul bugetar se va diminua annual cu circa 0,4% și în anul 2027 nu va depăși 3,1% din PIB.
Rata inflației pe orizontul prognozei se va menține la nivel de 5% anual; cursul mediu de schimb la începutul perioadei va constitui 18,26 lei/ dolarul SUA și se va majora până la 18,67 MLD/USD, iar al valutei europene va oscila de la 20,1 lei până la 20,7 lei/euro.
Creșterea reală a economiei (în anul 2023 aceasta a constituit efectiv 0,7%; pentru anul curent este preconizată la nivel de 2,5%) ar putea constitui 3% în anul 2025 și 3,7% în anul 2027.
Potrivit proiectului, obiectivul fundamental al managementului datoriei de stat este asigurarea finanțării soldului (deficitului) bugetului de stat la un nivel acceptabil de cheltuieli pe termen mediu și lung, în condițiile limitării riscurilor implicate. Obiectivele specifice includ dezvoltarea pieței interne a VMS; contractarea împrumuturilor de stat externe, ținând cont de raportul cost/risc și gestionarea riscurilor asociate datoriei de stat.
Prognoza surselor de finanțare pe termen mediu, inclusiv ca pondere în PIB; de emisiune a valorilor mobiliare de stat; de finanțare externă și analiza strategiilor alternative de finanțare a deficitului bugettar pot fi examinate aici.