În sensul Regulamentului1 privind modul de stingere a obligaţiei fiscale şi anulare a sumelor plătite în plus prin prescripţie, temei pentru suspendarea termenului de prescripție va servi și încheierea executorului judecătoresc privind intentarea procedurii de executare, înaintată de Serviciul Fiscal de Stat. Prevederea este inclusă în Regulamentul prenotat prin Hotărârea Guvernului nr. 901/2024 și se aplică din 1 ianuarie 2025.
Totodată, Regulamentul a fost completat cu prevederea că, prin derogare de la prevederile2 pct. 13, 131 și 21, în cazul în care sumele plătite în plus pasibile anulării nu depășesc 1 000 de lei, anularea acestor sume se efectuează în mod automat de sistem, fără emiterea actului de constatare, conform modului stabilit de către autoritatea fiscală. Această reglementare va optimiza costurile de administrare fiscal prin reducerea numărul de cazuri prelucrate manual de către funcționarii fiscali. Cu toate acestea, la prezentarea de către contribuabil a dovezilor privind imposibilitatea respectării termenului de prescripție, SFS poate restabili sumele plătite în plus anulate.
Încă o prevedere va reglementa separat data la care se consideră a fi anulate prin prescripție sumele plătite în plus şi/sau sumele care, potrivit legislației fiscale, urmează a fi restituite. Astfel, dacă în redacția anterioară a pct. 25 din Regulament stabilea această dată drept prima zi după data în care a expirat termenul de prescripţie, la momentul de față este stabilit că, data stingerii prin prescripție a obligaților fiscale este considerată prima zi după data în care a expirat termenul de prescripție, iar data anulării prin prescripție a sumelor plătite în plus și/sau a sumelor care, potrivit legislației fiscale, urmau a fi restituite – data întocmirii actului de constatare. Noile reglementări vor asigura evitarea situațiilor în care sumele prescrise pot fi utilizate de contribuabili la stingerea obligațiilor fiscale născute după expirarea termenului de prescripție.
___________________________________
1 Aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 221/2017.
2 13. Până la inițierea procedurii de anulare a sumelor prin prescripție, Serviciul Fiscal de Stat va informa contribuabilul despre inițierea procedurii de anulare, cu acordarea oportunității de a prezenta probe privind imposibilitatea solicitării restituirii în termenul stabilit. În cazul în care contribuabilul nu va prezenta probele și argumentele privind neexpirarea termenului de prescripție sau argumentele de repunere în termen nu vor fi întemeiate, Serviciul Fiscal de Stat va anula sumele plătite în plus pentru care a expirat termenul de prescripție.
131. Serviciul Fiscal de Stat va informa contribuabilii conform pct. 13, după cum urmează:
1) entitățile care corespund cerințelor art. 187 alin. (21) din Codul fiscal nr. 1163/1997 – prin e-mail sau prin intermediul cutiei poștale din cabinetul electronic personal al contribuabilului de pe portalul Serviciului Fiscal de Stat, cu plasarea informației pe Portalul guvernamental al unităților de drept;
2) celelalte categorii de contribuabili, ale căror sume plătite în plus pasibile anulării nu depășesc 1 000 de lei – cu plasarea informației pe pagina web oficială a Serviciului Fiscal de Stat sau dacă depășesc suma de 1 000 lei, conform art.1291 din Codul fiscal – cu plasarea informației pe Portalul guvernamental al unităților de drept/Portalul guvernamental al cetățeanului.
21. În cazul anulării prin prescripţie a sumelor plătite în plus şi/sau a sumelor care, potrivit legislaţiei fiscale, urmau a fi restituite, anularea se va efectua în baza actului de constatare (anexa nr. 7 la prezentul Regulament), fără emiterea unei decizii scrise a Serviciului Fiscal de Stat.
Actul de constatare are drept scop confirmarea sumelor spre anulare în Sistemul informațional al Serviciului Fiscal de Stat cu termenul de prescripție expirat.