Fiduciile: modul de înregistrare și evidență
28.01.2025

În termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a hotărârii de Guvern, fiduciarul/fiduciarii vor depune la Serviciul Fiscal de Stat, cerere de înregistrare a fiduciilor sau construcțiilor juridice similare constituite/ înființate până la intrarea în vigoare a hotărârii.

 

Proiectul Conceptului sistemului informațional „Registrul fiduciilor” și Regulamentul Registrului fiduciilor, elaborat de Ministerul Finanțelor,  este propus de autoritate pentru consultări publice repetate, care se vor încheia pe data de 31 ianuarie. Documentul urmează a fi aprobat prin hotărârea Executivului și stabilește modul de înregistrare și evidență a fiduciilor1, de modificare și încetare a acestora, asigurarea securității datelor etc.

 

În registru, deținător al căruia va fi Serviciul Fiscal de Stat, vor fi înregistrare fiduciile constituite/înființate în temeiul:

  • contractelor;
  • declarațiilor;
  • prin testament;
  • prin act administrativ;
  • prin hotărâre judecătorească.

 

Structura informației reflectată în registru vizează datele de identificare a fiduciarilor și constituitorilor fiduciei, a beneficiarilor și asistentului ei, actele în baza cărora aceasta este constituită, modificată sau încetată etc. La înregistrarea fiduciilor obligatorie va fi informația privind beneficiarul efectiv al acestora (numeși prenume, codul fiscal, cetățenia, rezidența fiscală).

 

Amintim, sarcina SFS de creare, gestionare și actualizare a Registrului fiduciilor, care conține inclusiv informațiile privind beneficiarul efectiv al fiduciilor, a fost stabilită în Legea nr. 308/2017, modificările la care au intrat în vigoare la 1 iulie 2023.

 

Părțile interesate pot prezenta propunerile asupra proiectului la adresa persoanei responsabile pentru elaborarea documentului: Pavel Dima, e-mail: pavel.dima(at)sfs.md .

__________________________________________

1 Codul civil, art. 2055:

Fiducia este un raport juridic în care o parte (fiduciar) este obligată să devină titularul unei mase patrimoniale (masă patrimonială fiduciară), să o administreze și să dispună de ea, în conformitate cu condițiile care guvernează raportul (condiții ale fiduciei), în folosul unui beneficiar sau pentru a promova un scop de utilitate publică.

 

*Pentru informație suplimentară recomandăm să examinați art. 2055-2161 ale Codului civil.