CSE a revizuit lista produselor social importante
18.05.2023

Ieri, 17 mai, Comisia pentru Situații Excepționale a aprobat Dispoziția nr.69, prin care a fost revizuită lista produselor social importante. Potrivit comunicatului Guvernului, faptul s-a produs pentru evitarea unui eventual deficit pe unele categorii de produse și în beneficiul cetățenilor. 

 

Astfel, la comercializarea produselor cărora se aplică adaosul comercial limitat potrivit Dispoziției nr.2/2022 a CSE, poziția Carne de pasăre este substituită cu textul Carne de pasăre (de cocoși și găini din specia Gallus domesticus) netranșate în bucăți, proaspete, refrigerate sau congelate (în Nomenclatura combinată a mărfurilor aceasta se regăsește la poziția tarifară 0207 11).

 

Totodată, se precizează expres că în lista produselor social importante nu se regăsesc peștii congelați de la pozițiile tarifare 0303 11; 0303 12; 0303 13; 0303 14 și 0303 19 ( somonul, păstrăvii, tilapia etc.).

 

În respectiva lista nu se mai regăsesc nici cartofii, ceapa, varza albă, morcovii și sfecla roșie în stare proaspătă.

 

Este abrogată și prevederea că, în relația dintre furnizor și comerciant, suplimentar la prevederile art. 211 din Legea nr. 231/2010 cu privire la comerțul interior, privind produsele social importante prevăzute la anexa nr.1 la Regulamentul de formare a preţurilor de comercializare a produselor social importante, adoptat prin HG nr. 774/2016 și la pct. 1 din Decizia nr.2/2022 a CSE, comerciantului i se interzice impunerea/solicitarea furnizorului oricăror plăți sau reduceri comerciale de la prețul de vânzare (discount, rabat, bonus, retrobonus), atît la etapa negocierii, valabilității sau încetării contractului, precum și cele argumentate prin reușita vînzărilor (volumul, cantitatea, lipsa retururilor sau lichidării), pentru: a. listarea (plasarea pe raft sau pe o porțiune a acestuia, includerea în oferta cumpărătorului atît în magazinele fizice cît și vînzărilor on-line);

    1. vânzări cu titlu promoțional sau lichidare de stoc;
    2. pentru publicitatea făcută de către cumpărător;
    3. pentru serviciile de marketing prestate;
    4. pentru personalul care se ocupă de amenajarea spațiilor de vânzare utilizate;
    5. pentru returnarea sau lichidarea (distrugerea) produselor, în conformitate cu prevederile alineatelor 9) – 11) ale art. 211 din Legea nr. 231/2010.

 

Comerciant în sensul prevederilor citate supra este considerată orice persoană fizică (cu excepția consumatorului final), juridică sau grup, uniuni/asociații a acestora, care cumpără produse agricole și alimentare.

 

Amintim, potrivit pct.4 din Regulamentul de formare a preţurilor de comercializare a produselor social importante pentru produsele social importante se stabileşte următorul mod de formare a preţurilor de comercializare pe piaţa internă:

a) produsele social importante se comercializează la preţuri de achiziţie/preţuri de livrare cu aplicarea adaosului comercial ce nu depăşeşte 20%, cu excepţia pîinii şi a colacilor, pentru care adaosul comercial aplicat nu va depăşi 10%;

b) produsele social importante, atît din import, cît şi autohtone, care au fost supuse procesării în unităţile comerciale, se comercializează cu aplicarea adaosului comercial ce nu depăşeşte 40% cumulativ de la preţul de achiziţie/preţul de livrare.

 

Prevederile Dispoziției CSE nr.69/2023 au intrat în vigoare la momentul emiterii.