Certificatul de competență profesională în domeniul achizițiilor publice/sectoriale va putea fi obținut după frecventarea programului de instruire și susținerea examenului de competență atât de către persoanele desemnate de autoritățile/instituțiile bugetare (gratuit, finanțarea va fi asigurată de Ministerul Finanțelor), cât și de alte persoane interesate (contra plată).
În MO din 2 septembrie a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 533/2025, prin care este aprobat Regulamentul privind certificarea specialiștilor în domeniul achizițiilor publice/sectoriale. Prevederile acestuia vor fi puse în aplicare din 1 ianuarie 2026.
Scopul documentului este profesionalizarea domeniului achizițiilor publice, asigurarea procedurilor clare de certificare a persoanelor implicate în procedurile de achiziții, ceea ce va contribui la sporirea transparenței și eficienței în utilizarea fondurilor publice.
Regulamentul stabilește:
- modalitatea de organizare a procedurii de certificare a specialiștilor în domeniu;
- procedura de certificare a specialiștilor (după participarea la programul de instruire (150 ore) și susținerea examenului de competență (acumularea a cel puțin 80 de puncte din 100). Se specifică că, titularii certificatelor eliberate de autoritățile competente din UE nu sunt obligați să participe la instruiri, precum și persoanele cu experiență profesională de minim 3 ani în cadrul Agenției Achiziții Publice, Agenției Naționale pentru Soluționarea Contestațiilor și autorităților centrale de achiziții;
- cerințele pentru formatorii din cadrul instruirilor (studii superioare în domeniu; experiență profesională de minim 5 ani; certificat în domeniul formării profesionale);
- modul de organizare a activității și atribuțiile Comisiei de certificare și a Comisiei de contestație;
- etapele de eliberare, menținere și retragere certificatului de competență profesională. Evidența certificatelor eliberate va fi ținută de Ministerul Finanțelor în Registrul certificatelor de competență profesională în domeniul achizițiilor publice/sectoriale.
Implementarea Regulamentului va elimina riscul ca deciziile luate în cadrul procedurilor de achiziții să fie influențate de interpretări eronate ale legislației, ceea ce poate duce la tergiversări ale procedurilor de achiziții, contestații și chiar nereguli în gestionarea fondurilor publice.