Metodologia de stabilire a obiectivelor şi indicatorilor de performanţă a organelor de control de stat1 va fi revizuită, fiind expusă în redacție nouă. Proiectul acesteia este inclus pe ordinea de zi a ședinței Guvernului din 24 septembrie.
Astfel, se propune actualizarea atât a Indicatorilor universali de performanță a organelor de control de stat, cât și a Indicatorilor individuali de performanță pentru cele 15 autorități cu funcții de control.
Proiectul vine cu noțiuni noi, cum ar fi cea de valoare de referință. Aceasta reprezintă valoarea stabilită pentru indicatorii de performanță, utilizată pentru a măsura, a compara și a evalua rezultatele obținute pe parcursul unui an, comparativ cu perioada precedentă. Totodată, se propune împărțirea indicatorilor de performanță în patru categorii cu pondere distinctă – de resurse (ponderea 0,2), de rezultat (0,3), de impact (0,3), precum și sondajul de opinie al subiectului supus controlului (cu aceeași pondere ca și indicatorul de resurse(0,2)).
Este prevăzută completarea HG nr. 355/2020 cu sondajul de opinie (separat pentru fiecare organ de control). Deși acesta reprezintă o apreciere subiectivă a persoanelor supuse controlului asupra conduitei organului de control și eficiența acțiunilor întreprinse, precum și în cazul aprecierii proporționalității măsurilor aplicate, rezultatele vor fi luate în calcul la determinarea indicatorilor individuali de performanță în evaluarea activității autorităților de control. Sondajul va conține doar 5 întrebări cu 3 variante de răspuns, respondentul fiind în drept să selecteze doar unul dintre acestea (cu punctaj de la 0 până la 2 puncte). În urma răspunsului la întrebările din chestionar poate fi obținut un scor de la zero până la 10 puncte, unde zero puncte este scorul pentru percepția negativă și 10 puncte – pentru percepția pozitivă a organului de control evaluat.
La încheierea perioadei de evaluare se calculează media aritmetică pentru fiecare organ de control, prin însumarea scorurilor obținute în rezultatul răspunsurilor de la fiecare respondent și împărțirea sumei în cauză la numărul de chestionare completate. Percepția nesatisfăcătoare constituie media/scorul de până la 4 puncte, intervalul 4-7 puncte va exprima o percepție satisfăcătoare și percepția foarte bună este exprimată în intervalul 8-10 puncte.
Cu detalii vom reveni pe măsura promovării documentului.
____________________________________
1 Aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 355/2020