Cuantumul cheltuielilor aferente serviciilor de îngrijire a copilului, organizate de angajator la locul de muncă, se determină de acesta, pornind de la necesitățile de acoperire a costului serviciului prestat, deducând cheltuielile asociate în modul prevăzut de Codul fiscal.
Ministerul Muncii și Protecției Sociale propune pentru consultări publice proiectul hotărârii de Guvern pentru aprobarea Regulamentelor cu privire la organizarea și funcționarea serviciilor alternative de îngrijire a copiilor, care include:
- Regulamentul cu privire la organizarea și funcționarea serviciilor de îngrijire a copiilor organizate de angajator la locul de muncă;
- Regulamentul cu privire la organizarea și funcționarea serviciilor alternative de îngrijire individualizată a copiilor;
- Regulamentul cu privire la organizarea și funcționarea serviciilor de îngrijire a copiilor de tip familial;
- Regulamentul sanitar pentru serviciile alternative de îngrijire a copiilor;
- Modele de acte tipizate utilizate în cadrul serviciilor alternative de îngrijire a copiilor.
Fiecare dintre acestea stabilește modul de organizare și desfășurare a activității serviciului, cerințele sanitare, competențele persoanei angajate în calitate de îngrijitor, implicații financiare necesare și regimul fiscal al acestora etc.
Potrivit autorilor, proiectul vine să soluționeze problema revenirii la locul de muncă a persoanelor tinere, avînd în vedere că datele Biroului Național de Statistică atestă că în anul 2021, doar 10% din numărul total al copiilor cu vârsta de până la 3 ani erau încadrați în instituții de educație timpurie. Numărul limitat de locuri în creșe sau creșe - grădinițe publice, condițiile de activitate ale acestor instituții, repartizarea în profil teritorial, lipsa serviciilor alternative de îngrijire dezvoltate de angajatori etc., conduc la un acces limitat al familiilor cu copii la servicii de educație și îngrijire.
Consultările publice vor dura până la 17 iunie 2023.
Notă: Legea nr.367/2022 stabilește că serviciile alternative de îngrijire a copiilor prevăzute de lege sunt complementare și discreționare, ele nu substituie instituțiile de educație antepreșcolară și/sau de învățământ preșcolar prevăzute în Codul educației și nu reprezintă una dintre formele de asistență socială prevăzute în actele normative din domeniu.