Din data punerii în aplicare a proiectului de lege pentru modificarea unor acte normative, scopul căruia este crearea premiselor pentru dezvoltarea și întreținerea sistemelor de irigare și/sau de desecare, de impozitul pe bunurile imobiliare din componența unui sistem centralizat de irigare și/sau de desecare sunt scutite asociațiile utilizatorilor de apă pentru irigații care gestionează bunurile respective în baza contractelor de transmitere în folosință gratuită (comodat), pe perioada în care sistemul respectiv este nefuncțional.
Documentul a fost aprobat de Parlament în lectură finală și va intra în vigoare din data publicării Legii nr. 226/2026 în MO. Completările sunt prevăzute în art. 283 din Codul fiscal și au drept scop soluționarea problemelor constatate în procesul de transmitere în comodat asociațiilor utilizatorilor de apă pentru irigare (în continuare - Asociații) a sistemelor de irigare/desecare gestionate de Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare (în continuare - Agenție). Respectivele sisteme (inclusiv nefuncționale) sunt luate la evidență contabilă de Asociații, iar urmare a evaluării sitemelor de irigare de către evaluatori independenți Asociațiile obțin sume impunătoare care sunt considerate bază impozabilă cu impozitul pe bunuri imobiliare.
În acest context, Legislativul a acceptat scutirea de acest impozit a sistemelor de irigare/desecare pentru întreaga perioadă în care acestea nu sunt funcționale.
Potrivit documentului, decizia privind funcționalitatea sistemului centralizat de irigare și/sau de desecare se va adopta anual, până la data de 1 martie, prin ordinul directorului Agenției Naționale de Îmbunătățiri Funciare, în baza unui raport al unității de monitorizare și supraveghere din cadrul Agenției.
După adoptare, ordinul va fi remis, în termen de 10 zile, subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat și autorității administrației publice locale din UAT în care este amplasat sistemul centralizat de irigare și/sau desecare.