Tipurile de ambalaj, definite în Legea nr.1540/1998 privind plata pentru poluarea mediului (la momentul de față – primar, primar compozit și secundar) vor fi suplinite cu cele de ambalaj terțiar și ambalaj de desfacere, care, devenind deșeuri, urmează a fi clasificate în ambalaj reciclabil și nereciclabil.
Guvernul a susținut inițiativa legislativă pentru modificarea Legii nr. 1540/1998, scopul declarat al acesteia fiind atât armonizarea legislației naționale ce ține de aplicarea principiilor responsabilității extinse a producătorului (REP) de ambalaje la cea comunitară, cât și scutirea de taxa pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluare mediului, a producătorilor de ambalaje care demonstrează implementarea REP conform prevederilor Legii nr. 209/2016 și HG nr. 561/2020.
Totodată, documentul propune uniformizarea taxei achitate de producătorii autohtoni cu cuantumul acesteia suportată de importatorii de ambalaje, cee ace, în opinia autorilor, va asigura concurența loială pe piața acestor produse.
Potrivit proiectului, din Anexa nr. 8 a Legii nr. 1540/1998 urmează a fi excluse toate pozițiile tarifare care reprezintă ambalaje și sunt supuse taxei pentru ambalaje, dar vor fi incluse poziții tarifare noi, care corespund Nomenclaturii combinate a mărfurilor și reprezintă ambalaje fabricate din hârtie, carton, plastic, sticlă, metale și/sau lemn, care urmează a fi impuse cu respectiva taxă.
În nota proiectului se constată că, propunerile de modificare a legii urmează să ofere o ușoară relaxare a condițiilor de taxare asupra agenților economici, în sumă de circa 10-15 mil. lei anual. Totodată, în situația în care absolut toți agenții economici care furnizează produse ambalate pe piața Republicii Moldova ating țintele de reciclare conform anexei nr.2 din Hotărârea Guvernului nr. 561/2020, bugetul de stat nu ar înregistra nici un venit din taxa pe ambalaje.
Hotărârea Guvernului nr.449, prin care a fost aprobat avizul la proiectul de lege, a fost publicată în MO din 30 iunie 2023.