Oportunitatea de repunere în drepturi asupra obligației fiscale cu termen de prescripție expirat
18.07.2023

Noțiunea de „obligație fiscală”, expusă în Regulamentul privind modul de stingere a obligaţiei fiscale şi anulare a sumelor plătite în plus prin prescripţie, va fi adusă în concordanță cu cea stabilită în Codul fiscal. Ministerul Finanțelor a elaborat proiectul modificărilor în Hotărârea Guvernului nr.221/2017, care va fi examinat în cadrul ședinței Executivului de mâine, 19 iulie.

 

Astfel, primele de asigurare obligatorie de asistență medicală și contribuțiile de asigurări sociale de stat obligatorii stabilite în cotă procentuală vor suplini determinarea de obligaţie fiscală din Regulament, instituind pentru contribuabili drepturi în procedura de anulare prin prescripție a sumelor achitate în plus. Totodată, deoarece cererea de compensare sau de restituire a sumelor plătite în plus sau a sumelor care, conform legislaţiei fiscale, urmează a fi restituite poate fi depusă de contribuabil în termen de 6 ani din data efectuării şi/sau apariţiei lor, iar a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală – de 3 ani, Regulamentul va fi completat cu prevederi ce vor specifica termenul de prescripție.

 

Actul va stabili expres și faptul că, deoarece Serviciul Fiscal de Stat are obligația de a informa în formă scrisă contribuabilul despre suma plătită în plus existentă în sistemul informațional al autorității fiscale în termen de cel mult 12 luni de la data survenirii termenului de anulare prin prescripție, până la inițierea procedurii de anulare a sumelor prin prescripție, contribuabilul urmează a fi informat despre inițierea procedurii de anulare. Acestuia i se va acorda oportunitatea de a prezenta probe privind imposibilitatea solicitării restituirii în termenul stabilit, cu posibilitatea repunerii în drepturi. În cazul în care contribuabilul nu va prezenta probele și argumentele privind neexpirarea termenului de prescripție sau argumentele de repunere în termen nu vor fi întemeiate, SFS va anula sumele plătite în plus, pentru care termenul de prescripție a expirat.

 

De asemenea, proiectul prevede, în funcție de categoria contribuabililor, modalitatea de informare: cei ce sunt obligați să utilizeze metodele automatizate de raportare electronica vor fi înștiințați prin e-mail sau prin intermediul cutiei poștale din cabinetul electronic personal al contribuabilului, cu plasarea informației pe Portalul guvernamental al unităților de drept, iar ceilalți – cu plasarea informației pe Portalul guvernamental al unităților de drept/Portalul guvernamental al cetățeanului.

 

Cu informație suplimentară vom reveni la momentul punerii în aplicare a Regulamentului modificat.