Modul de stingere a obligației fiscale și anulare a sumelor plătite în plus, revizuit
24.07.2023

Până la inițierea procedurii de anulare a sumelor prin prescripție, Serviciul Fiscal de Stat va informa contribuabilul despre inițierea procedurii de anulare, cu acordarea oportunității de a prezenta probe privind imposibilitatea solicitării restituirii în termenul stabilit. În cazul în care contribuabilul nu va prezenta probele și argumentele privind neexpirarea termenului de prescripție sau argumentele de repunere în termen nu vor fi întemeiate, Serviciul Fiscal de Stat va anula sumele plătite în plus pentru care a expirat termenul de prescripție.

 

Astăzi, 24 iulie, au intrat în vigoare modificările operate în  Regulamentul privind modul de stingere a obligației fiscale și anulare a sumelor plătite în plus prin prescripție, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 221/2017. Documentul aduce Regulamentul în concordanță cu prevederile Codului fiscal, dar stabilește și norme noi.

 

Astfel, primele de asigurare obligatorie de asistență medicală și contribuțiile de asigurări sociale de stat obligatorii stabilite în cotă procentuală vor suplini determinarea de obligaţie fiscală din Regulament, instituind pentru contribuabili drepturi în procedura de anulare prin prescripție a sumelor achitate în plus. Totodată, deoarece cererea de compensare sau de restituire a sumelor plătite în plus sau a sumelor care, conform legislaţiei fiscale, urmează a fi restituite poate fi depusă de contribuabil în termen de 6 ani din data efectuării şi/sau apariţiei lor, iar a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală – de 3 ani, Regulamentul prevede expres termenul de prescripție pentru aceste obligații.

 

De asemenea, actul prevede, în funcție de categoria contribuabililor, modalitatea de informare: cei obligați să utilizeze metodele automatizate de raportare electronica vor fi înștiințați prin e-mail sau prin intermediul cutiei poștale din cabinetul electronic personal al contribuabilului, cu plasarea informației pe Portalul guvernamental al unităților de drept, iar ceilalți – cu plasarea informației pe Portalul guvernamental al unităților de drept/Portalul guvernamental al cetățeanului.

 

Suplimentar, în redacție nouă este expus actul de constatare a sumelor plătite în plus, care urmează a fi anulate.

 

Textul integral al modificărilor operate în Regulament poate fi consultat în MO nr.256-262, în care este publicată Hotărârea Guvernului nr.510, aprobată de Executiv pe data de 19 iulie curent.