Identificarea electronica a clienților la efectuarea tranzacțiilor cu valoarea de peste 200 mii lei
09.08.2023

Auditorii, persoanele juridice și întreprinzătorii individuali care prestează, ca activitate economică sau profesională principală, servicii de contabilitate și consultanță fiscală vor cădea sub incidența instrucțiunii privind identificarea și verificarea identității clienților prin intermediul mijloacelor electronice, prevede proiectul ordinului pentru aprobarea respectivei instrucțiuni, elaborat de Serviciul Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor (SPCSB). Documentul este propus pentru consultări publice, care vor dura până la 17 august.

 

Alți subiecți raportori vor deveni persoanele fizice și juridice implicate în tranzacții, valoarea cărora depășește 200 mii lei, din domeniile:

 

  • comercializarea bunurilor (inclusiv metale și pietre prețioase);
  • agenții imobiliari, dacă suma lunară pentru bunurile date în chirie depășește valoarea indicate;
  • activități fiduciare;
  • tranzacții cu opera de artă (intermediere, depozitare, comerț, achiziții, inclusiv desfășurate de galerii, case de licitații, rezidenții ZEL),
  • organizării jocurilor de noroc.

 

Potrivit proiectului, identificarea și verificarea identității clienților prin intermediul mijloacelor electronice se realizează în baza unei evaluări corespunzătoare a riscurilor și prin utilizarea uneia sau a mai multor dintre metodele1 stabilite de Legea nr.308/2017.

 

Subiecții raportării for fi obligați să transmit informația solicitată ce vizează persoanele fizice și juridice rezidente, reprezentanții și fondatorii acestora, administratorii și beneficiarii efectivi, respectând politica de confidențialitate.

 

Cerințele privind aplicarea identificării prin mijloace electronice, riscurile și măsurile de precauție, de prelucrare și păstrare a datelor, dar și de resposabitate sunt expuse în proiect, care poate fi consultat aici.

______________________________________________________________

1 Legea nr.308/2017, art.51 alin.2:

 Identificarea și verificarea identității clienților prin intermediul mijloacelor electronice se realizează în baza unei evaluări corespunzătoare a riscurilor și prin utilizarea uneia sau a mai multor dintre următoarele metode, în funcție de risc:

a) prin mijloace de identificare electronică cu un nivel de securitate suficient și conform cu standardele stabilite în Legea nr.124/2022 privind identificarea electronică și serviciile de încredere;

b) prin mijloace electronice care asigură cumulativ transmiterea în direct a înregistrării video și audio sau a fotografiei cu elementele de verificare a prezenței fizice, înregistrarea originalului actului de identitate în timpul transmiterii în direct și captarea imaginii faciale a clientului;

c) prin alte mijloace electronice oferite de către un prestator de servicii de încredere calificat, acreditat în condițiile Legii nr.124/2022 privind identificarea electronică și serviciile de încredere.