Fondurile de pensii facultative: actele pentru inițierea activității deja pot fi depuse
09.08.2023

Entitățile ce intenționează să practice activitate în domeniul pensiilor facultative deja pot depune setul necesar de documente, comunică Comisia Națională a Pieței Financiare (CNPF), autoritate abilitată cu competențe de supraveghere a acestei activități.

 

Consiliul de administrație al CNPF a aprobat Regulamentul privind avizarea constituirii societății de pensii și licențierea administratorului fondurilor de pensii facultative, care încheie șirul de acte normative elaborate și aprobate de către CNPF, necesare pentru demararea activității fondurilor de pensii facultative în Republica Moldova. Acestea urmează a fi administrate în mod privat și vor servi drept surse pentru completarea veniturilor populației.

 

Noul Regulament stabilește procedura și lista de documente necesare pentru obținerea avizului cu privire la constituirea societății de pensii și a licenței de administrator al unui fond de pensii facultative. În particular, pentru a obține avizul de constituire a societății de pensii sau a licenței de administrator al unui fond de pensii facultative este necesar de a depune/prezenta documente/informații ce vizează: actele de constituire și programul de activitate, identitatea fondatorilor, dovada conformării cerinței de capital minim (inclusiv proveniența mijloacelor depuse în capitalul social), corespunderea persoanelor propuse pentru gestionarea activității societății de pensii sau administratorului etc.

 

De asemenea, Regulamentul descrie modul de evaluare și aprobare de către CNPF a persoanelor care gestionează activitatea administratorului, precum și lista de documente și procedura de avizare prealabilă a deținerilor de participații calificate în capitalul social al societății de pensii.

 

Regulamentul urmează a fi supus înregistrării de stat.

 

Alte Regulamente ce țin de organizarea, gestionarea și activitatea fondurilor facultative de pensii pot fi consultate aici.

 

Amintim, la 11 iunie au intrat în vigoare modificările operate în Codul fiscal prin Legea nr.96/2023. Potrivit acestora, serviciile legate de administrarea fondurilor de pensii facultative sunt scutite de TVA fără drept de deducere.

 

Totodată, a fost abrogată restricția prevăzută prin Legea nr. 1164/1997 pentru punerea în aplicare a titlurilor I și II ale CF, potrivit căreia, până la intrarea în vigoare a noii legi privind fondurile facultative de pensii, prevederile art.69 alin.(2) şi (3) din CF nu se aplică.

 

Astfel, la momentul punerii în aplicare a modificărilor, regimul fiscal al Fondul instituit în străinătate prevede că vărsămintele făcute de angajator în numele lucrătorului sau de lucrătorul însuşi în fondul de pensii pensii facultative se deduc din venitul lui brut, în limitele ce nu vor depăși 15% din venitul câştigat de acesta în anul fiscal. Totodată, vărsămintele în fondul de pensii facultative instituit în străinătate făcute de un lucrător cetăţean al Republicii Moldova sau de un lucrător cetăţean al unui stat străin, a cărui durată a activităţii de muncă în Republica Moldova se presupune că nu va depăşi 5 ani, se deduc din venitul brut al acestuia, în limita indicată supra.

 

Totodată, Fondurile sunt excluse din lista entităților de interes public, care cad sub incidența Legii contabilității nr.113/2007, precum și de la derogările stabilite de alin. (5) art.15 din aceeași Lege.

 

Legea nr.96/2023 vine cu modificări și la Codul Contravențional, fiind stabilită lista exhaustivă a acțiunilor ce constituie încălcare a legislației privind activitatea Fondurilor, precum și mărimea sancțiunilor ce pot fi aplicate pentru aceste încălcări.