Implementarea Depozitarului public al situațiilor financiare (DPSF) urmărește scopul de a spori transparența informațiilor despre situațiile financiare, standardizarea proceselor de business și documentele aferente acestora, reducerea timpul de interacțiune cu potențialii utilizatori de date, transparentizarea rezultatelor activității economice a entităților care raportează situațiile financiare. Menționăm, noțiunea „entitate” semnifică categoriile de persoane înregistrate în Republica Moldova care sunt indicate1 la art. 2 din Legea nr. 287/2017.
Proiectul hotărârii de Guvern ce vizează aprobarea Regulamentului privind organizarea și funcționarea Sistemului informațional „Depozitarul public al situațiilor financiare” este propus pentru consultări publice de Biroul Național de Statistică. Amintim, Conceptul SI DPSF a fost aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.590/2022 care prevede elaborarea de către BNS și a regulamentului respectiv.
Astfel, în proiect sunt reflectate procedurile și mecanismul de înregistrare și de evidență a informației sistematizate, acumulate pe parcursul creării și ținerii DPSF, cerințele de protecție a datelor în procesul de colectare, acumulare, actualizare, păstrare, prelucrare, schimbului autorizat al a datelor din DPSF cu alte sisteme informaționale, responsabilitatea, împuternicirile, drepturile și obligațiile subiecților raporturilor juridice aferente documentării, utilizării și furnizării datelor incluse în DPSF.
Cele opt obiective ale DPSF expuse în document țin de:
- integrarea datelor din situațiile financiare primite din sursele oficiale bazate pe standardul de reprezentare și schimb de date financiare – XBRL;
- asigurarea accesului public la situațiile financiare, raportul conducerii și raportul auditorului ale unităților de drept;
- furnizarea datelor din situațiile financiare prin intermediul platformei de interoperabilitate (MConnect);
- accesul rapid, garantat la date, în funcție de rolurile și atribuțiile utilizatorilor autorizați;
- standardizarea datelor, mesajelor și a acțiunilor entităților cu acces autorizat la DPSF;
- reducerea costurilor operaționale;
- asigurarea scalabilității prin implementarea unor soluții informatice configurabile, permițând operări fără probleme, actualizări și integrări ulterioare cu sisteme informaționale externe;
- punerea în aplicare a cerințelor Uniunii Europene în ceea ce privește colectarea, procesarea și diseminarea datelor din situațiile financiare.
Autorii documentului consider oportună punerea în aplicare a prevederilor regulamentului din data publicării actului aprobat în MO.
Consultările publice asupra proiectului vor dura pănă la 12 septembrie 2023.
_________________________________________
1 Legea contabilității și raportării financiare, art.2:
Prezenta lege se aplică următoarelor categorii de persoane (în continuare – entități) înregistrate în Republica Moldova:
a) persoanelor juridice care desfăşoară activitate de întreprinzător, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare;
b) autorităților/instituțiilor, cu excepția autorităților/instituțiilor bugetare;
c) reprezentanțelor permanente şi filialelor entităților nerezidente;
d) organizaţiilor necomerciale și reprezentanțelor entităților nerezidente;
e) persoanelor fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepția titularilor patentei de întreprinzător;
f) persoanelor fizice care desfășoară activitate profesională în sectorul justiției (notari, avocaţi, executori judecătoreşti, mediatori, administratori autorizați) și birourilor înfiinţate de acestea precum și cabinetelor individuale ale medicilor de familie.