Facilitarea activității mediului de afaceri
03.04.2023

Proiectul de lege pentru modificarea unor acte normative, numit și pachetul de legi pentru facilitarea activității mediului de afaceri, a fost examinat pe data de 31 martie, în plenul Parlamentului. Documentul a fost elaborat de Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării, fiind examinat și aprobat de Guvern în cadrul ședinței din 7 martie 2023. Acesta conține modificări și completări la 12 legi, printre care Codul muncii, Codul de executare, Legea nr. 179/2016 privind întreprinderile mici și mijlocii, Legea nr.231/2010 privind comerțul interior etc.

 

Reamintim, proiectul de lege aprobat vineri diferă de cel propus inițial de autori. În cadrul consultărilor publice și examinării prevederilor acestuia de către diferite autorități (Ministerul Justiției, Ministerul Sănătății, Ministerul Muncii și Protecției Sociale, Ministerul Finanțelor și alte părți), au fost înaintate propuneri și comentarii, iar ca urmare a evaluării consecințelor implementării acestora, autorii au renunțat la unele dintre modificările propuse.

 

De exemplu, una dintre propunerile de care s-a ținut cont este menținerea în vigoare a Legii nr. 1466/1998 cu privire la reglementarea repatrierii de mijloace băneşti, mărfuri şi servicii provenite din tranzacţiile economice externe, deoarece acesta este unicul act normativ care reglementează aceste relaţii şi definește terminologia utilizată de autoritatea vamală.

 

Este menținută propunerea de anexarea obligatore la delegația de control a listelor de verificare de către autoritatea cu funcții de control, deși acestea sunt în domeniul public și fiecare entitate economică are dreptul de a lua act de conținutul acestora.

 

Codul muncii (CM) va prevedea expres că regulamentul intern al entități este un act juridic opțional care, la decizia angajatorului, poate fi întocmit în fiecare unitate, cu consultarea reprezentanților salariaților, și care se aprobă prin ordinul (dispoziția, decizia, hotărârea) angajatorului. Angajatorilor care întocmesc în mod benevol regulamente interne a unității li se aplică în modul corespunzător prevederile din CM.

 

De asemenea, sunt precizate reglementările de concediere a unui salariat pentru absență de la locul de muncă, modul de evidență a timpului efectiv lucrat de salariat, obligația actuală de a întocmi un program de concediu anual poate deveni o opțiune, iar angajatul și angajatorul vor putea conveni de sine stătător asupra perioadei plății indemnizației de concediu (până sau după concediu).

 

Alte prevederi ale proiectului de lege pot fi consultate aici, iar pe măsură promovării și aprobării documentului publicația noastră va oferi detalii suplimentare.