Supravegherea bugetară, inspectarea financiară, coordonarea antifraudă și deținerea statutului de controlor național al fondurilor europene sunt activitățile ce urmează a fi realizate de Inspectoratul Control Financiar de Stat (în continuare – Inspectorat) din subordinea Ministerului Finanțelor. Proiectul hotărârii de Guvern, prin care urmează a fi stabilite noile competențe, artibuții și modul de funcționare a Inspectoratului a fost aprobat în cadrul ședinței Executivului din 29 noiembrie. După punerea în aplicare a noilor reglementări, urmează a fi abrogată HG nr.1026/2010 privind organizarea activităţii de inspectare financiară, iar în alte 13 acte normative vor fi operate modificări.
Regulamentul privind organizarea și funcționarea Inspectoratului stabilește că autoritatea va fi în drept să efectueze inspectări financiare conform cometenței în cadrul instituțiilor publice la autogestiune și autoritățile bugetare independente; la entitățile de stat/municipale cu capital public de cel puțin 25%; la persoane fizice și juridice pe aspecte ale gestionării și utilizării resurselor financiare și patrimoniului public etc. Totodată, Inspectoratul va verifica și modul de utilizare de către beneficiarii desemnării procentuale a acestor mijloacelor financiare conform prevederilor fiscale și actelor normative ce reglementează activitatea beneficiarilor.
Regulamentul prevede și dreptul Inspectoratului de a efectua schimb de informații despre relațiile economice ale persoanelor juridice și fizice din Republica Moldova cu cele din alte țări în baza tratatelor interstatale; de a solicita documente și informații necesare pentru efectuarea inspectării; de a iniția inspectări repetate la solicitarea ministrului Finanțelor, în cazul bănuielii rezonabile privind integritatea inspectorului etc.
De asemenea, inspectorii vor avea acces liber în încăperile, depozitele, spațiile comerciale ale persoanelor juridice și persoanelor fizice supuse inspectării, indiferent de locul amplasării, cu excepția domiciliului/reședinței; la sistemul computerizat de evidență contabilă și înregistrările financiare ale entității inspectate; dreptul de a solicita conducătorilor entităților supuse inspectării financiare inventarierea patrimoniului.
Potrivit documentului, noua organigramă a Inspectoratului presupune optimizarea numărului de angajați (de la 135 unități de personal încadrate la momentul actual la Inspecția financiară până la 119 în cadrul Inspectoratului).