Procedurile privind accesul la măsurile de ocupare a forței de muncă, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1276/2018, au fost revizuite. Modificările operate prin HG nr. 46/2024 au fost publicate ieri, 30 ianuarie, în MO și au intrat în vigoare.
Scopul intervențiilor este responsabilizarea persoanelor înregistrate cu statut de șomer prin extinderea obligațiilor acestora, dar și uniformizarea cuantumului indemnizației de șomaj. Aceasta este stabilită la nivel de 40% din venitul mediu lunar asigurat al persoanei, realizat în ultimele 12 luni din ultimele 24 de luni calendaristice premergătoare datei înregistrării cu statut de șomer.
Încă un scop al modificărilor este reducerea dependenței persoanelor neangajate de indemnizațiile de șomaj și stimularea plasării în câmpul muncii, în acest scop termenul de înregistrare repetată cu statut de șomer fiind extins de la 3 la 6 luni. Totodată, în cazul nerespectării obligațiunilor stabilite pentru șomeri (refuzul măsurilor active și/sau a locului de muncă corespunzător, neprezentarea la vizită la ANOFM în termen de 30 de zile calendaristice etc.)
Totodată, persoanele fără un loc de muncă obțin mai multe posibilități de înregistrare cu statut de șomer. Cererea poate fi depusă individual la Agenție, în regim on-line de persoanele care dețin semnătură electronică (la adresa https://eiss.anofm.m6d/) sau, în lipsa semnăturii, cu suportul specialiștilor din cadrul Centrelor Unificate de Prestare a Serviciilor Publice, sau prin intermediul echipei mobile a ANOFM.
Sunt precizate procedurile de urmare a cursurilor de formare profesională în baza voucherului, condițiile și cazurile de restituire de către șomer a cheltuielilor suportate pentru formarea acestuia (inclusiv la locul de muncă). Este reglementat și suportul acordat șomerului în cazul în care acesta va decide să inițieze o afacere.
În rezultatul implementării noilor prevederi se preconizează diminuarea numărului persoanelor apte de muncă inactive pe piața muncă și a șomerilor nemotivați de a se angaja.