Pulsul lunii martie

Amendamentele propuse la Legea privind plata pentru poluarea mediului 1540/1998 au fost aprobate de către Parlament în prima lectură, urmează a doua leсtură, apoi promulgarea de către Preşedintele ţării şi publicarea în Monitorul Oficial al Republicii Moldova1. Mediul de afaceri aşteaptă cu nerăbdare aceste amendamente, deoarece prevederile „neadecvate” ale acestei legi, care sînt în vigoare din 1 ianuarie 2017, au făcut extrem de dificilă calcularea, declararea şi achitarea plăţii pentru poluarea mediului.

 

În proiectul de lege discutat în Parlament se propune rezolvarea celor mai stringente probleme, şi anume: precizarea şi micşorarea listei ambalajului „nociv”, extinderea pentru producătorii autohtoni a facilităţii legate de ambalaj, diferenţierea cotelor de impozitare, excluderea abrevierilor cu sens dublu2.

 

Mai prost stau lucrurile cu plata pentru poluarea mediului prin emisia/deversarea poluanţilor şi depozitarea deşeurilor de producţie. Proiectul de lege prevede doar micşorarea numărului de dări de seamă EMPOLDEP-17. Nu sînt rezolvate problemele principale, şi anume: cum trebuie de efectuat calculele ecologice complicate fără a avea studii de specialitate, de unde pot fi obţinuţi indicatorii necesari? Serviciul ecologic şi Hidrometeo” solicită pentru efectuarea calculelor şi prezentarea indicatorilor sume considerabile, care uneori pot depăşi de cîteva ori mărimea taxei. Evident, în situaţia creată, care iese din comun, contabilii nu pot stabili cu certitudine cine este subiectul taxei pentru poluarea mediului. La seminarele organizate în cadrul inspectoratelor fiscale contribuabilii deja au fost înştiinţaţi precum că subiecţi ai taxei sînt practic toate întreprinderile (deoarece trebuie să plătească taxa chiar şi acelea care poluează  mediul avînd acoperiş pe clădire, încălzire pe gaz şi canalizare). Comunitatea contabilă este în aşteptare – unii contabili au decis să nu prezinte dări de seamă pînă nu se va limpezi situaţia, alţii, pentru orice eventualitate, au prezentat declaraţii pe zero. De altfel, dacă suma taxei va fi mai mică de 1 000 lei, pentru neprezentarea dării de seamă sau prezentarea eronată nu trebuie să se aplice amendă3.

 

Au fost operate modificări în modul de efectuare a plăţilor trezoreriale. S-a precizat că plata pentru poluarea mediului cu depăşirea normativelor stabilite trebuie să fie transferată la codul ECO 114535 (anterior era prevăzut codul 114536). Altă precizare ţine de plata taxei pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova – în destinaţia plăţii numaidecît trebuie să fie indicat numărul de identificare (VIN-cod) sau alt număr convenţional al agregatului, nemarcat de producător, tipul şi marca autovehiculului4. Această precizare a fost introdusă în conformitate cu prevederile Codului fiscal în vigoare din 1 ianuarie 2017. VIN-codul este numărul unic al unităţii de transport stabilit de producător, care se indică în certificatul de înmatriculare.

 

Formularele dărilor de seamă privind impozitul pe venit au rămas nemodificate, deşi de la 1 ianuarie 2017 Codul fiscal prevede că acestea vor fi aprobate de către Ministerul Finanţelor, şi nu de Guvern. Ministerul Finanţelor va elabora şi aproba formulare noi pentru anul fiscal 2017, inclusiv pentru persoanele care practică activitate profesională în domeniul justiţiei. În prezent a fost anulată obligativitatea aplicării ştampilei pe darea de seamă IVAO 155.

 

A fost elaborat proiectul regulamentului de emitere a soluţiei fiscale individuale anticipate6. Acesta prevede că soluţia fiscală poate fi solicitată doar pînă la apariţia tranzacţiei/situaţiei pentru care contribuabilul cere clarificarea aspectelor fiscale. O astfel de prevedere limitează posibilităţile contribuabililor de a avea pînă la controlul fiscal evaluarea clară a consecinţelor fiscale ale tranzacţiei în timpul şi după efectuarea acesteia, de a introduce modificările oportune pentru a evita amenzile şi litigiile judiciare.

 

În curînd, probabil, vor fi modificate unele reguli legate de delegarea angajaţilor7. Dacă aceste modificări vor fi aprobate, menţiunile în paşaport la punctele de trecere şi control la frontieră nu vor mai fi obligatorii – drept confirmare a delegării vor servi documentele de călătorie. Această modificare va înlesni folosirea de către angajaţii detaşaţi peste hotare a paşapoartelor româneşti. La fel se prevede majorarea normelor diurnelor şi plafoanelor de cazare în cadrul delegaţiilor în interiorul ţării, deoarece normele actuale s-au învechit şi nu sînt ajustate în conformitate cu inflaţia. Salariul care se menţine angajatului detaşat deja nu va fi „mediu”, adică nu se va calcula mărimea medie a salariului, ci mărimea prevăzută în contractul individual de muncă. În proiect se mai prevede că vor putea fi delegate doar persoanele angajate. Actualmente, se permite delegarea „persoanelor care îndeplinesc lucrări şi servicii în conformitate cu contractul încheiat”.

 

De la 1 aprilie 2017, importatorii se pot ciocni cu o nouă procedură în vamă. Este vorba despre noi reguli de control al calităţii mărfii – organul vamal va verifica dacă marfa importată nu prezintă risc pentru sănătate, securitatea mediului sau alte interese comunitare. În lista mărfurilor supuse verificării sînt incluse jucăriile, produsele de construcţie, echipamentele radio, ambalajul ş.a. În cazul depistării abaterilor, vama va aplica o procedură inedită – suspendarea procedurilor vamale pentru toată durata necesară clarificării cauzelor, iar această durată nu este limitată în timp8.

 

Pînă la finele lunii mai 2017, utilizatorii paginii web servicii.fisc.md urmează să se înregistreze repetat – o procedură numită „migrare”. Înregistrarea repetată va fi efectuată de către utilizatorii care, actualmente, folosesc în calitate de login adresa electronică. Informaţia despre procedura migrării va fi recepţionată pe adresele electronice ale entităţilor, indicate la înregistrare. Necesitatea migrării este dictată de aspectele tehnice legate de funcţionarea paginii web şi vizează sporirea securităţii biroului personal. Pentru contabili timpul ales pentru efectuarea migrării nu este tocmai potrivit. Totuşi această procedură va înlesni munca contabililor care ţin evidenţa mai multor companii, deoarece apare posibilitatea de a include toate companiile în biroul personal, adică pentru a finaliza lucrul cu o companie şi a începe lucrul cu alta nu va mai fi nevoie de a ieşi din biroul personal, ci va fi suficient de ales din listă compania necesară.

 

* * *

 

Stimaţi cititori, Vă dorim să finalizaţi cu succes raportarea anuală, şi munca complicată, dar interesantă de închidere a anului, să Vă aducă satisfacţie! Fie ca în ajunul Sfintelor Sărbători de Paşti inimile D-voastră să simtă tot harul dragostei divine, al luminii şi bunătăţii pe care o emană!

 


1 http://parlament.md/ProcesulLegislativ/Proiectedeactelegislative/tabid/61/LegislativId/3650/language/ro-RO/Default.aspx

 

2 Vezi p. 8.

 

3 Articolul 231 din CF, art. 15 alin. (1) din Legea 1540/1998.

 

4 În varianta rusă a Ordinului MF 37/2017 sînt inexactităţi.

 

5 OMF 41/2017.

 

6 http://particip.gov.md/proiectview.php?l=ro&idd=3985

 

7 http://particip.gov.md/proiectview.php?l=ro&idd=3983

 

8 Vezi p. 76.