Pulsul lunii noiembrie

În luna noiembrie, una dintre cele mai discutate noutăţi legislative a fost majorarea unităţii convenţionale de la 20 la 50 de lei1, aplicată pentru calcularea amenzilor şi a unor indicatori prevăzuţi de Codul penal. Ca rezultat, au crescut echivalentul în lei (de la 30 000 la 75 000 lei) al plafonului de la care evaziunea fiscală poate fi recunoscută drept infracţiune penală, stabilit în articolul 244 din Codul penal, precum şi amenzile pentru această infracţiune2.

 

Deşi din start se planifica să fie majorată şi unitatea convenţională prevăzută de Codul contravenţional, în ultimă instanţă, mărimea acesteia a rămas neschimbată. Sperăm că şi în continuare, luînd în consideraţie nivelul scăzut al veniturilor populaţiei Republicii Moldova, aceasta nu va fi majorată.

 

Proiectul CF pentru anul 2017 a fost aprobat de Guvern şi urmează să fie adoptat de Parlament3. Un moment esenţial: au fost anulate prevederile privind noua destinaţie a RGEFF. Vă reamintim că iniţial proiectul prevedea ca cumpărătorul să înregistreze în RGEFF toate facturile fiscale primite. Este îmbucurător faptul că în procesul perfecţionării proiectului au fost luate în consideraţie propunerile comunităţii contabile, formulate în petiţia colectivă de pe pagina web http://forum.contabilitate.md/announcement.php?f=1&a=127.

 

Altă noutate: articolele 97 şi 98 din CF (în privinţa diferenţelor de curs şi de sumă) vor fi restabilite în redacţia de pînă la 1 iulie 2016. De asemenea, se propune a preciza articolul 21 din CF: data aplicării cursului valutar în scopuri fiscale (actualmente – data transmiterii mărfurilor conform INCOTERMS) va fi aceeaşi ca şi cea din evidenţa contabilă.

 

Au survenit modificări esenţiale în controlul activităţii de întreprinzător4. Una din aceste modificări se răsfrînge asupra controalelor fiscale la faţa locului, care în mod obligatoriu vor fi reflectate în Registrul de stat al controalelor5. Cu părere de rău, articolul 31 din Legea privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător nr. 131/08.06.2012, care stabilea nulitatea rezultatelor controlului în cazul încălcării modului de efectuare a acestuia, va fi suspendat pe parcursul a 12 luni.

 

Se planifică că, începînd cu 1 ianuarie 2017, indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă în partea în care sînt finanţate din BASS să fie stabilite şi achitate de către casele teritoriale de asigurări sociale6. Angajatorii, la rîndul său, vor calcula partea sa de indemnizaţie (pentru primele 5 zile) într-un alt mod – în mărime de cel puţin 90 % din salariul mediu conform modului stabilit de Guvern. Modificările de rigoare vor fi introduse în Legea privind indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă şi alte prestaţii de asigurări sociale nr. 289/22.07.2004. Odată cu adoptarea acestor modificări, munca contabililor, posibil, se va uşura, însă este puţin probabil că noul mod de achitare a indemnizaţiilor îi va bucura pe beneficiari, deoarece, conform proiectului, CNAS va achita indemnizaţiile în luna următoare după luna adoptării deciziei de stabilire a indemnizaţiei.

 

A fost publicată mărimea salariului mediu lunar pe economie, prognozat de Guvern pentru anul 2017 – 5 300 lei7. În contabilitate acest indicator se foloseşte la calcularea:

  • plafonului anual al bazei de calcul a contribuţiilor individuale de ASSO (6 %);
  • venitului impozabil al programatorilor, precum şi a bazei de calcul a contribuţiilor de ASSO (23%);
  • sumei ajutorului material neimpozabil cu contribuţii de ASSO;
  • cuantumului care acordă dreptul la neimpozitarea sumelor cheltuite pentru hrana angajaţilor.

 

Anterior, acest indicator se mai folosea şi la calcularea plafonului indemnizaţiei pentru incapacitate de muncă, însă, dacă va intra în vigoare noua procedură de stabilire a indemnizaţiilor de către casele teritoriale de asigurări sociale, contabilii deja nu-l vor mai utiliza în acest scop.

 

De asemenea, indicatorul prognozat va avea deja şi un „rol” nou – el va fi folosit la calcularea pagubelor în proporţii mari şi deosebit de mari în procedurile penale (art. 126 din CP). Dacă anterior aceşti indicatori se calculau folosind unitatea convenţională, de acum înainte ei se vor stabili ţinînd cont de salariul mediu prognozat. Astfel, în legătură cu faptul că unitatea convenţională nu se revizuia mulţi ani în şir, iar salariul mediu prognozat se modifică anual, mărimea pagubei va fi actualizată anual.

 

Începînd cu anul nou, darea de seamă IRV-14, probabil, va fi înlocuită cu darea de seamă IRV-168, cu toate că anterior se propunea să fie comasate toate rapoartele privind salariul într-o dare de seamă unică, dar se vede că ideea de comasare deocamdată nu va fi realizată. Darea de seamă IRV-16 (în cazul aprobării proiectului) va conţine un rînd nou pentru veniturile impozabile ale cetăţenilor din care nu se reţine impozitul pe venit la sursa de plată potrivit art. 90 din CF (arenda terenurilor agricole, înstrăinarea bunurilor conform contractelor de leasing, gaj ş.a.). Proiectul, de asemenea, presupune reducerea semnificativă a anexei la darea de seamă IRV-16: din toate tipurile de venituri pe subdiviziuni vor fi reflectate doar veniturile cu codurile SAL şi SAL a). În afară de aceasta, se va introduce un formular tipizat pentru solicitarea de către angajat a scutirilor neutilizate. La calcularea impozitului pe venit pentru salariul plătit în avans se va aplica o formulă specială.

 

A fost elaborat şi prezentat pentru informare proiectul noului regulament privind determinarea obligaţiilor aferente impozitului pe venit9 (în locul celui aprobat prin HG nr. 77/30.01.2008). Propunerile privind îmbunătăţirea proiectului pot fi expediate pînă la 28.11.2016 la adresa electronică diana.rusu@fisc.md. La fel, pe pagina web particip.gov.md noul regulament poate fi comentat, textul comentariilor fiind accesibil pentru toţi utilizatorii. Inovaţia acestui proiect constă în faptul că regulamentul în curs de elaborare va înlocui nu doar Regulamentul cu privire la determinarea obligaţiilor fiscale aferente impozitului pe venit deja învechit, ci şi alte şapte regulamente privind deducerea cheltuielilor de asigurare (HG nr. 484/04.05.1998), donaţiilor în scopuri filantropice (HG nr. 489/04.05.1998), cheltuielilor pentru hrana şi transportul angajaţilor (HG nr. 144/26.02.2014) etc.

 

Biroul Naţional de Statistică (BNS) a propus Guvernului să fie majorate amenzile pentru prezentarea informaţiei statistice10 cu întîrziere sau cu date eronate, mai mult decît atît, a inclus în lista „încălcărilor” şi refuzul de prezentare a informaţiei. În redacţia actuală a articolului 330 din Codul contravenţional amenda în mărime de la 20 la 70 u.c. nu este „individualizată”, adică nu se precizează cine anume este supus sancţionării. BNS, pe lîngă majorarea amenzilor, propune ca acestea să fie aplicate atît persoanei cu funcţie de răspundere (de la 150 la 200 u.c.), cît şi entităţii (de la 300 la 400 u.c.). Specialiştii sînt extrem de indignaţi de această propunere (vezi comentariile la proiect pe pagina electronică particip.gov.md), deoarece mărimile amenzilor sînt incomparabile cu pagubele cauzate de încălcarea menţionată. Considerăm inoportună majorarea mărimii sancţiunilor în condiţiile în care legislaţia conţine multe lacune privind obligaţiile de prezentare a rapoartelor statistice, în timp ce înseşi rapoartele statistice şi procesul de prezentare a acestora sînt departe de a fi perfecte. În general, această propunere a BNS contravine politicii promovate de Guvern în direcţia diminuării presiunii asupra business-ului de către organele de control, micşorării numărului rapoartelor şi atragerii investitorilor.

 

În luna noiembrie, multe întreprinderi efectuează inventarierea anuală11 sau se pregătesc pentru efectuarea acesteia. Rezultatele inventarierii sînt importante pentru închiderea anului şi întocmirea situaţiilor financiare, de aceea documentele privind inventarierea efectuată trebuie să fie păstrate împreună cu alte documente contabile. Conform Ordinului Serviciului de Stat de Arhivă nr. 57/27.07.2016, documentele întocmite la inventariere trebuie să fie păstrate şase ani (termenul de păstrare se începe cu prima zi a anului care urmează după anul întocmirii documentelor).

 


1 Legea nr. 207/29.07.2016 (MO nr. 369–378 din 28.10.2016), în vigoare din 07.11.2016.

 

2 Vezi p. 44.

 

3 http://mf.gov.md/politica_fisc_vam_2017

 

4 Vezi p. 104.

 

5 Vezi p. 45.

 

6 http://particip.gov.md/proiectview.php?l=ro&idd=3625

 

7 Vezi p. 103.

 

8 http://particip.gov.md/proiectview.php?l=ro&idd=3668

 

9 http://particip.gov.md/proiectview.php?l=ro&idd=3671

 

10 http://www.particip.gov.md/proiectview.php?l=ro&idd=3599

 

11 Vezi p. 23.