Incontestabil, achitarea impozitelor și taxelor în termenii stabiliți și în volum deplin poate asigura evitarea cheltuielilor suplimentare suportate de agenții economici sub formă penalități (majorări de întârziere). Cu toate acestea, pe motive atât obiective, cât și subiective, entitățile admit depășirea termenelor de achitare sau erori, în rezultatul cărora devine obligatorie aplicarea de către Serviciul Fiscal de Stat sau alt organ abilitat a majorării de întârziere, independent de forma de constrângere. În continuare vom reitera unele prevederi ale legislației fiscale, dar și modul de calculul al majorării de întârziere.
Pentru neplata impozitului, taxei în termenul şi în bugetul stabilite conform legislaţiei fiscale se plăteşte o majorare de întârziere pentru fiecare zi de întârziere a plăţii lor, pentru perioada care începe după scadenţa impozitului, taxei şi care se încheie în ziua plăţii lor efective inclusiv. Cuantumul majorării de întârziere se determină anual în funcţie de rata de bază (rotunjită până la următorul procent întreg), stabilită de Banca Naţională a Moldovei în luna noiembrie a anului precedent anului fiscal de gestiune, aplicată la operaţiunile de politică monetară pe termen scurt, majorată cu 5 puncte, împărţită la numărul de zile ale anului şi aproximată conform regulilor matematice până la 4 semne după virgulă, stabilește Codul fiscal (art.228).
Având în vedere că, la 5 noiembrie 2024, Comitetul Executiv al BNM a aprobat prin Hotărârea nr. 273/2024 rata de bază la nivel de 3,6%, cuantumul majorării de întârziere în anul 2025 va constitui 0,0247%, fiind calculat în următorul mod:
3,6% (rata de bază conform Hotărârii BNM nr. 273/2024) ~4% (rotunjită până la următorul procent întreg) +5 (majorată cu 5 puncte) = 9/365 (numărul de zile ale anului) = 0,0246575342465753 (aproximată până la 4 semne după virgulă) = 0,0247%. |
Amintim, în anul 2024 majorarea de întârziere a constituit 0273% per zi.
Menționăm, pentru neplata în termen a impozitului şi a taxei înscrise de organul cu atribuţii de administrare fiscală în contul personal al contribuabilului, majorarea de întârziere se calculează fără a fi emisă vreo decizie.
Totodată, Ordinul IFPS nr.400/2014 prevede că:
- majorarea de întârziere (penalitatea) se calculează pentru perioada, care începe după scadența plății de bază și care se încheie în ziua plății ei efective inclusiv;
- scadența reprezintă termenul de stingere a obligației fiscale, astfel încât calcularea majorării de întârziere (penalității) derulează din ziua imediat următoare termenului de stingere a obligației fiscale.
- dacă ultima zi a perioadei este una de odihnă, se va considera o ultimă zi prima zi lucrătoare care urmează după ziua de odihnă. În cazul prezentării dărilor de seamă în format electronic, ultima zi se consideră ziua deplină, în care a avut loc transferarea termenului de plată, se transferă respectiv și data derulării calculării penalității;
- în cazul în care derularea calculării majorării de întârziere (penalității) revine pentru o zi de odihnă, transferarea datei de calculare a majorării de întârziere nu se efectuează.
Suplimentar precizăm că, potrivit legilor bugetare pe anul 2025, se calculează penalitate în cuantum de 0,1% pentru fiecare zi de întârziere a plăților:
- contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii la bugetul asigurărilor sociale de stat. Calcularea majorărilor de întârziere se efectuează de către Casa Națională de Asigurări Sociale (CNAS) (art. 4 al Legii nr. 303/2024);
- primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală (art. 30 al Legii nr. 1593/2002) ;
- impozitului unic de către rezidenţii Parcurilor IT (Legea nr. 303/2024). Majorarea de întârziere se achită la acelaşi cont trezorerial de încasări ca şi impozitul unic (Cod ECO – 145161 – impozit unic perceput de la rezidenţii parcurilor IT), cu repartizarea proporțională a acesteia pe diferite componente ale BPN.
- sumelor datorate de plătitori la Fondul viei și vinului (. 323 alin. (9) al Legii nr. 57/2006).
Menționăm, pentru plățile, aferent cărora calcularea majorării de întârziere nu este reglementată de legislația fiscală, majorarea de întârziere se calculează conform actelor legislative, care reglementează administrarea acestor plăți.
Totodată, Instrucţiunea privind evidența obligațiilor față de buget stabilește că:
În cazul în care are loc modificarea obligației fiscale (plății de bază) în sensul majorării / diminuării pentru perioadele fiscale precedente (perioadele de raportare închise), sistemul în cadrul ultimei perioade de raportare deschise asigură calcularea / recalcularea majorării de întârziere. Valoarea acesteia la închiderea perioadei de raportare este determinată de valoarea recalculată a plății de bază, cota zilnică a majorării de întârziere (%) și numărul de zile, cu specificarea calculelor / recalculelor pentru perioadele fiscale precedente (de raportare închise) |