Registrul de stat al controalelor: evaluarea automată a riscurilor
19.03.2024

Sistemul informațional „Registrul de stat al controalelor” (SI RSC) reprezintă o resursă informaţională publică specializată, care asigură evidenţa centralizată a informaţiei sistematizate referitoare la controalele de stat, planificate/inopinate, precum şi cele în cadrul procedurii de eliberare a actelor permisive, efectuate de către organele de control, ce asigură  transparența, planificarea activității, realizarea obiectivelor și indicatorilor de performanță, evaluarea riscurilor, stabilește proiectul hotărârii Guvernului cu privire la aprobarea Conceptului SI RSC.   

 

Documentul se regăsește pe ordinea de zi a Executivului din 20 martie și, fiind implementat, va asigura atât sporirea nivelului de comunicare a organelor de control și reflectarea în rapoartele anuale de activitate a acestora a informațiilor de ordin cantitativ, dar și furnizarea de date analitice care va permite atestarea eficienței acestor organe, identificarea problemelor funcționale și de procedură. Astfel, SI RSC va utiliza direct mecanisme de evaluare a indicatorilor de performanță a organelor de control și colectare de date.

 

Totodată, SI RSC va dispune de un mecanism automatizat de evaluare a riscurilor în baza datelor primite din surse externe/completate de inspector, pentru a exclude factorul uman.

 

Potrivit Conceptului, SI RSC va deveni mai transparent și va conține informații despre:

  • controalele planificate/ inopinate (atât aflate în curs, cât și cele încheiate);
  • mecanismele de notificare și contestare online a documentelor emise de către organele de control în format digital;
  • crearea cabinetului personal al persoanei supuse controlului pentru a permite acesteia încărcarea documentelor necesare controlului fără ca inspectorul să se deplaseze la fața locului (inclusiv în cazurile când au fost emise prescripții și au fost executate, prezentând dovezi/informații despre acțiunile întreprinse spre validare inspectorilor);
  • delimitarea controalelor inopinate de cele privind eliberarea actelor permisive etc.

 

Totodată, procesul-verbal de control urmează a fi completat cu rubricile specifice procesului-verbal contravențional, care vor deveni active la bifare în cazul constatării contravenției, asigurând exportul/importul automatizat de date în Registrul de stat al contravențiilor.

 

Conceptul prevede 11 obiective pentru acest sistem,  inclusiv eficientizarea activității interne a organelor de control și reducerea costurilor administrative ale acestora; sporirea transparenței acțiunilor de control pentru întreprinderi și cetățeni; posibilitatea dezvoltării și îmbunătățirii SI RSC în funcție de solicitările utilizatorilor; integrarea platformelor guvernamentale partajate relevante (MPass, MSign, MLog, MNotify, MCabinet etc.); interconexiunea cu sistemele informaționale aflate în gestiunea organelor de control și cu Registrul de stat al contravențiilor.

 

Autorul proiectului este Cancelaria de Stat, care va deveni posesorul și deținătorul SI RSC modernizat.

 

SI RSC actual poate fi accesat aici.