BGPF: reținerea impozitului pe venit la sursa de plată
04.02.2025

Autoritatea fiscală a precizat răspunsurile la două întrebări, plasate în Baza Generalizată a Practicii Fiscale. Acestea sunt publicate în continuare și au fost aprobate prin Ordinul SFS nr. 44 din 3 februarie 2025.

 

29.1.7.1.6  Cum se va reține impozitul pe venit în cazul în care o persoană fizică care nu desfăşoară activitate de întreprinzător prestează servicii şi/sau lucrări:

- fiind angajat al entității?

- nefiind angajat al entității?

   

Conform prevederilor art. 88 alin.(5) al Codului fiscal, veniturile persoanei fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător, obţinute din prestarea serviciilor şi/sau lucrărilor, precum şi veniturile membrilor consiliului sau comisiei de cenzori a întreprinderilor sînt considerate drept salariu din care se reţine impozitul conform cotei prevăzute la art.15 lit.a).

 

De asemenea, indiferent de faptul dacă persoana care prestează servicii şi/sau lucrări este angajat sau nu este angajat al entității, în ambele situații din venitul achitat persoanei fizice pentru serviciile acordate urmează să se calculeze primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în modul stabilit de legislația în vigoare.

 

29.1.7.1.25  Misiunile diplomatice statelor străine, acreditate în Republica Moldova au obligația de reținere a impozitului pe venit la sursa de plată din plățile sub formă de salariu și/sau pentru prestarea serviciilor și/sau lucrări, efectuate în favoarea persoanelor fizice cetățeni ai Republicii Moldova?

În conformitate cu prevederile art. 14 alin. (1) din Codul fiscal, obiect al impunerii se consideră venitul din orice surse aflate în Republica Moldova şi din orice surse aflate în afara Republicii Moldova pentru activitatea în Republica Moldova, cu excepţia venitului din investiţii şi financiar din orice surse aflate în afara Republicii Moldova, obţinut de persoanele fizice rezidente - cetăţeni străini şi apatrizi care desfăşoară activitate pe teritoriul Republicii Moldova, cu excepția deducerilor și scutirilor la care acestea au dreptul.          

Respectiv, conform art. 88 din Codul fiscal, fiecare patron care plăteşte lucrătorului salariu (inclusiv primele şi facilităţile acordate) este obligat să calculeze, ţinînd cont de scutirile solicitate de angajat şi de deduceri, şi să reţină din aceste plăţi un impozit, determinat conform Hotărîrii Guvernului nr. 697 din 22 august 2014 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către patron în folosul angajatului, precum şi din plăţile achitate în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător pentru serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări.          

Trebuie de menţionat, că conform art. 20 lit.n) din Codul fiscal veniturile misiunilor diplomatice şi altor misiuni asimilate lor, organizaţiilor statelor străine, organizaţiilor internaţionale şi personalului acestora, prevăzute la art.54 sunt neimpozabile.          

Prin urmare, în cazul în care în cadrul misiunilor diplomatice activează cetățeni ai Republicii Moldova, venitul acestora urmează a fi supus impunerii fiscale potrivit cotelor stabilite de Codul fiscal, cu dreptul la deduceri și/sau scutiri aferente acestor venituri.

 

29.1.7.1.15 Apare oare obligația de reținere a impozitului pe venit la sursa de plată aferent veniturilor îndreptate spre achitare fondatorului întreprinderii individuale din veniturile obținute în urma activității desfășurate, după impozitare?

     

Potrivit art. 5 pct. 7) din Codul fiscal, întreprinzător individual este persoana fizică, înregistrată în modul stabilit, care desfăşoară activitate de întreprinzător fără a constitui o persoană juridică.

   

Regimul fiscal aferent reținerii impozitului pe venit la sursa de plată din plăţile efectuate în favoarea persoanelor fizice, în funcţie de tipul acestora, este reglementat de Capitolul 15 al Titlului II  din Codul fiscal.

     

Astfel, legislaţia fiscală nu conţine reglementări în partea ce ţine de regimul fiscal al plăţilor efectuate subiectului ce desfășoară activitate de întreprinzător într-o astfel de formă organizatorico-juridică, ţinînd cont de faptul că întreprinzătorul individual este calificat ca persoană fizică.

     

Prin urmare, nu survin obligaţii fiscale aferent impozitului pe venit la sursa de plată, pentru cazul dat.

 

29.1.7.1.8 Urmează de a reţine impozit pe venit la sursa de plată din cheltuielile de închiriere, diurne pentru deplasarea salariaţilor sau persoanelor care îndeplinesc lucrări şi servicii în conformitate cu contractul (acordul) încheiat, pe teritoriul Republicii Moldova suportate peste plafoanele stabilite prin Hotărîrea Guvernului nr. 10 din 05.01.2012?

     

În conformitate cu prevederile pct. 19 și 192 din Regulamentul aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 10 din 05.01.2012, personalului delegat i se compensează cheltuielile efective pentru locaţiune, inclusiv pentru serviciile obligatorii prestate în unităţile de cazare, conform cerinţelor privind utilarea camerelor din unităţile de cazare, în mărime ce nu va depăşi plafoanele de cazare pentru fiecare 24 de ore, prevăzute în anexa nr.2 la prezentul Regulament.

   

Cheltuielile efective pentru locaţiune se justifică prin documentele confirmative. Nu se permite achitarea cheltuielilor pentru locaţiune în unităţile de cazare în baza conturilor comune, fără a fi indicate în ele perioada aflării, numele celor cazaţi, tipurile cheltuielilor etc.

     

În acelaşi mod se compensează cheltuielile de locaţiune suportate în timpul opririi forţate în drum, confirmate documentar.

În situaţiile în care nu sunt prezentate documente confirmative privind cazarea, eliberate de unităţile de cazare, în calitate de document confirmativ poate servi contractul de locaţiune încheiat între persoana delegată şi intermediar/proprietar. În acest caz, compensarea cheltuielilor se va efectua în conformitate cu documentele prezentate, cu condiţia că aceste cheltuieli nu vor depăşi plafoanele de cazare stabilite prin anexa nr.2 la prezentul Regulament pentru persoanele prevăzute la categoria "A".

 

Cheltuielile de locaţiune pe perioada delegării în interes de serviciu suportate de personalul delegat peste plafoanele stabilite se restituie, la decizia conducătorului, în baza documentelor confirmative prezentate.

     

Totodată, potrivit pct.2 din Regulamentul nominalizat, acesta reglementează cheltuielile entităţilor din Republica Moldova  pentru deplasarea în interes de serviciu a personalului sau a persoanelor care practică activităţi de voluntariat în conformitate cu Legea voluntariatului nr.121 din 18 iulie 2010, pe teritoriul republicii şi peste hotarele ei.

     

Prin urmare, diurnele achitate peste plafoanele stabilite prin Anexa nr.2 la Regulamentul  dat, constituie sursele de venit impozabile cu impozitul pe venit, potrivit prevederilor art. 18 lit.o) din Codul fiscal, care se impozitează în modul general stabilit, conform cotelor stabilite în art. 15 lit. a) din Cod.

     

De asemenea, potrivit punctului 21 din Regulamentul nominalizat, în cazul în care nu sunt prezentate documentele confirmative a cheltuielilor de locaţiune, aceste cheltuieli se compensează personalului delegat în mărime de 50% din plafonul-limită de cazare pentru fiecare noapte aflată în deplasare, cu excepţia suportării integrale sau parţiale a cheltuielilor de cazare de către partea primitoare documentate corespunzător. Compensarea cheltuielilor nominalizate se efectuează în cazul în care personalului delegat nu i s-a acordat locuinţă fără plată.

     

Astfel, în cazul în care lipsesc documentele ce ar confirma cheltuielile aferent închirierii locuinţei, cheltuielile peste plafoanele stabilite la Hotărârea dată, urmează a fi impozitate în modul general stabilit de legislaţia fiscală.

 

29.1.7.1.18 Cum se va reține impozitul pe venit din plățile efectuate persoanei fizice în cazul în care acesta este angajat pe o durată determinată (temporar)?

   

În conformitate cu prevederile art. 88 alin. (1) din Codul fiscal, fiecare angajator care plăteşte salariatului salariu (inclusiv primele şi facilităţile acordate) este obligat să calculeze, ţinînd cont de scutirile solicitate de angajat şi de deduceri, şi să reţină din aceste plăţi un impozit, determinat conform modului stabilit de Guvern. prin Hotărîrea Guvernului nr. 697 din 22.08.2014.          

   

Astfel, indiferent de faptul că persoana fizică este salariat permanent sau pe o durată determinată de timp (temporar), față de venitul achitat de către angajator se va aplica regimul de impozitate cu impozitul pe venit în modul general stabilit.

 

29.1.7.1.27 Cum se va calcula și reține impozitul pe venit din venitul de la acordarea împrumutului de către angajator angajatului în cazul lipsei veniturilor sub alte forme, pe parcursul anului fiscal de gestiune din motivul aflării salariatului în concediul de îngrijire a copilului sau din alte motive (concediu din cont propriu, concediu pentru sarcină și lăuzie etc.)?

     

Conform prevederilor Regulamentului, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 697 din 22.08.2014, determinarea venitului impozabil şi calcularea impozitului pe venit ce urmează a fi reţinut la sursa de plată se efectuează prin metoda cumulativă, de la începutul anului fiscal sau, în cazurile în care angajatul s-a angajat pe parcursul anului fiscal curent, de la data angajării (pct. 38 din Regulament).

     

De asemenea, potrivit art. 19 lit. d) din Codul fiscal, în calitate de facilitate impozabilă acordată de angajator se consideră și suma dobânzii, determinată reieşind din diferenţa pozitivă dintre rata medie ponderată a dobânzilor aplicate la creditele noi acordate persoanelor fizice pe un termen ce depăşeşte 5 ani, stabilită de Banca Naţională a Moldovei în luna noiembrie a anului precedent anului fiscal de gestiune, şi rata dobânzii calculată pentru împrumuturile acordate de către angajator salariatului. Prevederile prezentei litere nu se aplică creditelor acordate de bănci şi organizaţii de creditare nebancară salariaţilor acestora în condiţiile generale în care acestea acordă credite persoanelor fizice terţe. În sensul prezentului articol, prin condiţii generale se înţeleg condiţiile acceptate de către bănci şi organizaţii de creditare nebancară privind oferirea creditelor cel puţin unei persoane fizice terţe pentru acelaşi produs financiar oferit salariaţilor.

     

Statistica ratelor medii ponderate pe anii respectivi este stabilită de Banca Naţională şi poate fi vizualizată pe pagina oficială www.bnm.md.

   

Este de menționat că Codul fiscal nu prevede anumite criterii de diferențiere a ratei în dependență de scopul sau valuta acordată, ci doar stabilește rata în funcție de termenul de acordare a împrumutului.

     

Modul de determinare a dobînzii menționate este stabilit la pct.8 subpct.4 din Regulamentul menționat.

   

Prin urmare, din suma facilității determinate în cazul în care nu există plăți salariale achitate, impozitul pe venit se determină în modul general stabilit ținînd cont de scutirile la care are dreptul angajatul.

 

29.1.7.1.7 Urmează patronul de a reţine impozitul pe venit la achitarea angajatului compensaţiei pentru concediile anuale nefolosite?

 

Conform art. 20 din Codul fiscal, sumele achitate sub formă de compensaţie pentru concediile anuale nefolosite de angajat, nu sunt specificate ca sursă de venit neimpozabilă, astfel potrivit art. 18 lit. o) din codul menţionat, acestea constituie sursă de venit impozabilă și se includ în venitul brut al angajatului/fostului angajat.

 

La achitarea compensației menționate angajatului, reţinerea la sursa de plată a impozitului pe venit se va realiza în conformitate cu prevederile art. 88 din Codul fiscal şi a Regulamentului cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către patron în folosul angajatului, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.697 din 22.08.2014.

 

29.1.7.1.26  Care este modul de reţinere la sursa de plată a impozitului pe venit din veniturile aferente contractului de prestări servicii?

     

În conformitate cu prevederile art. 88 alin.(5) din Codul fiscal, veniturile persoanei fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător, obţinute din prestarea serviciilor şi/sau lucrărilor, precum şi veniturile membrilor consiliului sau comisiei de cenzori a întreprinderilor sînt considerate drept salariu din care se reţine impozitul conform cotei prevăzute la art.15 lit.a).        

     

Menţionăm de asemenea că, potrivit prevederilor alin.(1) al aceluiaşi articol, fiecare angajator care plăteşte lucrătorului salariu (inclusiv primele şi facilităţile acordate) este obligat să calculeze, ţinînd cont de scutirile solicitate de angajat şi de deduceri, şi să reţină din aceste plăţi un impozit, determinat conform modului stabilit de Guvern.

    

Modul de calculare, reţinere şi achitare la buget a impozitului pe venit reţinut din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător aferente muncii prestate este stabilit în Regulamentul aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.697 din 22.08.2014.    

   

Conform pct.3 subpct.2) din Regulamentul menţionat, obiect al impunerii pentru persoanele fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător şi care prestează servicii şi/sau efectuează lucrări constituie venitul în formă monetară şi/sau nemonetară îndreptat spre achitare de către angajator în folosul acestora pentru prestarea serviciilor sau executarea lucrărilor în baza convenţiilor civile, precum şi facilităţile acordate, exceptînd deducerile la care au dreptul acestea.        

    

Astfel, la achitarea venitului în folosul persoanei fizice pentru serviciile prestate, urmează să se reţină impozitul pe venit la cota stabilită la art. 15 lit.a) din Codul fiscal. Reţinerea impozitului se va face din fiecare plată efectuată conform contractului civil încheiat.        

     

Această modalitate se aplică şi în cazul în care entitatea efectuează mai multe plăţi în aceeaşi lună, sau luni diferite. În cazul în care entitatea efectuează plăţi unei persoane contractante pe parcursul anului prin mai multe contracte civile reţinerea impozitului se efectuează cu aplicarea cotelor stabilite la art. 15 lit.a) din Codul fiscal separat pentru fiecare contract civil.