Avantajele activității independente
13.05.2023

Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării promovează soluțiile identificate pentru facilitarea tranziției activității de la cea desfășurată în baza patentei de întreprinzător la activitatea independentă în domeniul comerțului cu amănuntul. Acestea au fost prezentate în în cadrul unei vizite de lucru la Ștefan Vodă, una dintre localitățile în care reprezentanții ministerului au mers pentru a discuta cu antreprenorii, comunică autoritatea.

 

Având în vedere că, din 1 iulie 2023, expiră termenul-limită de valabilitate a patentelor eliberate anterior pentru activitate în domeniul comerțului cu amănuntul, pentru a nu pierde dreptul de activitate persoanele fizice urmează să-și înregistreze activitatea independentă în domeniul comerțului, beneficiind de facilitățile oferite de stat.  

 

Astfel, spre deosebire de patenta de întreprinzător, activitatea independentă oferă mai mult suport din partea guvernului, dar și numeroase avantaje pentru dezvoltarea afacerii:

  • perioada de valabilitate este nelimitată – nu necesită reînnoirea în fiecare an;
  • plafon de vânzări majorat – 1,2 mil. lei anual;
  • cel mai mic impozit pe venit din Europa – 1% din venitul din vânzări;
  • grant nerambursabil în valoare de 10.000 de lei din partea Organizației pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (ODA) (pentru procurarea aparatului de casă și nu numai);
  • scutirea de plata taxelor locale – taxa pentru amenajarea teritoriului, taxa pentru unitățile comerciale/prestări servicii;
  • fără evidență contabilă, arhivare și raportare către stat – Serviciul Fiscal de Stat va recepționa datele privind vânzările în timp real;
  • transparența calității mărfurilor și serviciilor – garantată prin eliberarea bonurilor de casă consumatorilor.

 

Dumitru Alaiba, vicepremier, ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, a declarat că pentru foștii deținători de patente, deja viitorii rezidenți în activitatea independentă, din 1 iulie vor fi create condiții favorabile – fără birocrație, fără registre de casă și control, raport contabil etc. Aparatul de casă de generație nouă permite ca toate vânzările efectuate să fie comunicate în timp real SFS, care va calcula 1% din acestea și, odată la 3 luni, persoana va achita acest impozit fie la poștă, fie la bancă, fie online.

 

Cum treci de la patentă la activitate independentă?

 

Pentru a înregistra activitatea independentă, comercianții trebuie să depună o cerere la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat în a cărui rază teritorială de deservire își are adresa de domiciliu. Tot atunci vor putea să-și înregistreze noul echipament de casă și control procurat în prealabil, care va fi compensat ulterior de către stat, prin intermediul ODA.

 

Aparatul de casă va fi conectat automat la platforma de Monitorizare electronică a vânzărilor administrată de către SFS (SIA MEV), iar persoana va fi scutită de prezentarea dării de seamă cu privire la impozitul pe venit și obligația de a ține evidență contabilă sau arhivă.

 

Pentru înregistrare vor fi prezentate:

- buletinul de identitate;

- documente care confirmă statutul de persoană asigurată în sistemul public de asigurări sociale;

- documente care confirmă statutul în sistemul asigurărilor obligatorii de asistență medicală (pensionarii beneficiază de facilități, fiind scutiți de plată pentru polița de asigurare).

 

Companiile care comercializează echipamentele de casă au obligația să instruiască și să consulte comercianții privind utilizarea aparatelor. Mai multe detalii despre proces pot fi aflate pe www.sfs.md sau la numărul de telefon 080001525.

 

Potrivit datelor oferite de autoritatea fiscală, la sfârșitul anului 2022 erau înregistrate circa 2000 de activități independente, în timp ce numărul patentelor pentru activitatea de comerț cu amănuntul este de aproximativ 5000.

 

După zece ani de la adoptarea Legii nr. 93/1998 cu privire la patenta de întreprinzător, autoritățile de anunțau încetarea activității de comerț cu amănuntul în bază de patentă, iar comercianții erau obligați să treacă la formele de organizare juridică prevăzute de lege la acel moment: întreprinderi individuale (ÎI) sau societăți cu răspundere limitată (SRL). Amintim, dreptul de înregistrare a activității independente a fost introdus începând cu anul 2017.

 

Pentru mai multe detalii, accesați video.

 

Notă: la momentul de față Ministerul Finanțelor este în proces de elaborare și aprobare a modificărilor în Ordinul nr.2/2017, prevederile acestuia fiind ajustate la reglementările Codului fiscal, ce vor fi puse în aplicare la 1 iulie 2023. Detalii aici.