Servicii publice pentru afaceri – la un click distanță: 284 de servicii sunt deja disponibile online
07.10.2025

Digitalizarea proceselor administrative din Republica Moldova se apropie de etapa finală. Potrivit Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării (MDED), datorită eforturilor Agenției de Guvernare Electronică (AGE) și colaborării cu instituțiile prestatoare de servicii publice 70 % dintre serviciile destinate antreprenorilor și companiilor actualmente sunt accesibile online.

 

Dintre cele 407 servicii oferite mediului de afaceri de către diverse autorități publice 284 au fost deja transformate în format digital. Aceasta permite antreprenorilor să soluționeze problemele administrative fără prezența fizică a acestora și fără birocrație inutilă de la distanță: din birou sau chiar de la telefonul mobil.

 

Până la sfârșitul anului 2025, se preconizează atingerea nivelului de digitalizare a serviciilor G2B (Government to Business) în mărime de 75 %, care este stabilit de Planul de dezvoltare a Republicii Moldova pe anii 2025–2027. Pentru a atinge acest indicator, este necesar să se digitalizeze doar 22 de servicii, ceea ce denotă un progres semnificativ în realizarea obiectivelor propuse.

 

În ultimele trei luni, AGE, în parteneriat cu instituțiile de profil, a transferat în mediul online încă 30 de servicii publice, inclusiv serviciile Agenției Naționale pentru Siguranța Alimentelor, Agenției pentru Geologie și Resurse Minerale, precum și soluțiile dedicate întreprinderilor agricole, companiilor energetice și altor sectoare. Formatele electronice de interacțiune sunt acum disponibile și pentru domeniile justiției, auditului, culturii și mass-mediei. Toate aceste servicii pot fi accesate pe portalul servicii.gov.md sau prin aplicația EVO.

 

În prezent, 15 instituții publice oferă integral servicii în format electronic. Printre acestea se numără Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Agenția de Intervenție și Plăți pentru Agricultură, Agenția de Mediu, Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică, Camera de Comerț și Industrie etc.

 

Procesul de digitalizare este susținut de implementarea unor soluții tehnologice moderne precum Platforma de dezvoltare a serviciilor electronice (PDSE) și Sistemul informațional automatizat de gestionare și eliberare a actelor permisive (SIA GEAP), care asigură rapid și sigur schimbul de date. În paralel, instituțiile care încă nu pot oferi servicii complet digitalizate vor fi conectate la sistemul programari.gov.md care permite completarea formularelor și gestionarea cererilor în regim online.

 

AGE și MDED subliniază că trecerea la serviciile digitale nu reprezintă doar o modernizare tehnologică, ci o schimbare profundă a principiilor de interacţiune a mediului de afaceri cu statul. Digitalizarea economisește timp și resurse, reduce costurile administrative și face procedurile publice mai transparente, rapide și previzibile.

 

Finalizarea digitalizării a 75 % dintre servicii va marca începutul unei noi etape: integrarea tehnologiilor inteligenţei artificiale și tranziția la modelul unui „stat inteligent” care este capabil să răspundă proactiv și în timp real la solicitările mediului de afaceri.