La 24 martie 2023 expiră termenul de prezentare a comentariilor și propunerilor pe marginea proiectului ordinului de modificare a Ordinului Ministerului Finanțelor nr. 153/2017 „Privind aprobarea formularului tipizat al Declarației cu privire la impozitul pe venit pentru agenții economici” (Declarația VEN12). Amintim, Ministerul a inițiat consultările publice asupra proiectului pe data de 9 martie curent.
Având în vedere că formularul Declarației VEN12 este aprobat încă anul 2012, este necesară actualizareа unor norme la prevederile actuale atât ale Codului fiscal, ale Legii nr.356/2022 pentru modificarea unor acte normative (politica fiscal și vamală pe anul 2023), ale Legii nr.179/2016 cu privire la întreprinderile mici şi mijlocii, cât și cu prevederile HG nr. 704/2019 pentru aprobarea Regulamentului privind evidența și calcularea amortizării mijloacelor fixe în scopuri fiscale, HG nr. 693/2018 cu privire la determinarea obligațiilor fiscale aferente impozitului pe venit etc. În continuare prezentăm o scurtă sinteză a prevederilor proiectului.
Astfel, ținând cont de faptul că veniturile din dobânzile aferente depozitelor bancare, dobânzile de la valorile mobiliare de stat, rezultatul obţinut din operațiunile legate de activele de capital sunt excluse din veniturile neimpozabile și, respectiv, lipsește necesitatea de ajustare a acestora prin Declarație, se propune blocarea boxelor care țineau de ajustarea respectivelor venituri. Totodată, este prevăzută excluderea divizării calculului impozitului pe venit pe persoane fizice și juridice, deoarece pentru persoanele fizice nu se mai aplică cotă progresivă impozitarea, prin abrogarea anexei 5D.
Totodată, deoarece cheltuielile legate de investigații şi cercetări științifice și a provizioanelor precum și a cheltuielilor suportate în folosul persoanelor fizice ce desfășoară activități independente conform cap. 102 din CF, autorii vin cu concretizarea ajustării acestora în Declarația VEN12, precum și revizuirea modalității de ajustarea prin Declarația VEN12 a cheltuielilor de reprezentanță prin aplicarea cotei de 0,75% la venitul brut.
Încă o modificare propusă se referă la necesitatea ajustării veniturilor obținute în urma tranzacțiilor economice cu fondatorii sau alte persoane interdependente, care au fost efectuate la un preț mai mic decât prețul de piață, acestea fiind ajustate în scopuri fiscal la prețul de piață, prin completarea rândului 02019: în col.2 se va reflecta suma obținută în urma tranzacțiilor efectuate la un preț mai mic decât prețul de piață, iar în col.3 – suma tranzacțiilor la prețul de piață.
Deoarece Legea 356/2022 stabilește pentru ÎMM-uri (clasificate potrivit art.5 alin.(1) din Legea nr.179/2016) posibilitatea amânării achitării impozitului pe venitul nedistribuit sub formă de dividende aferente perioadelor 2023 – 2025, aceasta presupune neimpozitarea respectivelor venituri, contribuabilului fiindu-i oferită opțiunea de aplicare a prevederilor art.87 alin.(11) din CF1.
Potrivit proiectului, selectarea opțiunii se va efectua prin prezentarea Declaraţiei VEN12 doar până la expirarea termenului-limită a acesteia (până la data de 25 martie inclusiv, pentru fiecare perioadă fiscal separat). Respectiv, pentru perioadele fiscale 2023 – 2025, ÎMM-urile care vor avea dreptul de aplicare a amânării achitării impozitului pe venitul nedistribuit, la completarea Declarației VEN12 în rândul 110 din Declarație „ Cota impozitului pe venit, %” vor indica cota impozitului pe venit „0”. Declaraţiile corectate, depuse după termenul stabilit (dacă unul dintre scopurile corectării ține de alegerea opţiunii) nu vor lua în considerare.
Totodată, la renunțarea de aplicare a prevederilor art.87 alin.(11) din CF contribuabilul va prezenta Declarația corectată, indicând în rândul 110 cota impozitului pe venit de 12% și determinarea obligațiilor fiscale în modul general stabilit.
În cazul distribuirii dividendelor, agenții economici vor asigura reținerea și achitarea unui impozit de 6% din cuantumul dividendelor repartizate și vor fi supuși obligațiilor fiscale aferente impozitului care urmează a fi determinat prin aplicarea proratei faţă de suma impozitului pe venit calculat pentru perioada fiscală din venitul impozabil. Prorata se aproximează, conform regulilor matematice, până la două semne după virgulă şi se determină prin aplicarea următorului raport:
- la numărător se indică valoarea dividendelor distribuite/achitate (înainte de reţinerea impozitului pe venit conform art.901 şi 91);
- la numitor se indică valoarea totală a profitului net reflectat în situaţiile financiare pentru perioada fiscală din care se distribuie/achită dividende.
Alte propuneri de modificare pot fi consultate în proiect, prevederile căruia, după aprobare, vor fi aplicate începând cu perioada fiscală 2023.
Persoanele interesate pot plasa comentariile aici.
Menționăm, P.P. „Contabilitate și audit” a prezentat 35 propuneri și comentarii ce țin de proiectul dat.
_________________________________________________
1 Art.87 alin.(11) CF stabilește expres că prevederile acestuia nu vor putea fi applicate de întreprinderile individuale, gospodăriile ţărăneşti, rezidenţii zonelor economice libere, rezidenţii Portului Internaţional Liber "Giurgiuleşti", rezidenţii Aeroportului Internaţional Liber "Mărculeşti", rezidenţii parcurilor pentru tehnologia informaţiei, agenţii economici care aplică regimul fiscal stabilit în cap. 71 şi agenţii economici care desfăşoară activităţi financiare şi de asigurări prevăzute în secţiunea K a CAEM.