În scopul impozitării bunurilor imobile care nu au fost evaluate de către organele cadastrale teritoriale conform valorii estimate, autoritățile publice locale sunt în drept să instituie Comisii de specialitate în cadrul primăriilor, care vor avea următoarele atribuții:
- identificarea bunurilor imobile a căror valoare de inventariere urmează a fi actualizată din raza de administrare a primăriei;
- actualizarea valorii de inventariere a acestor bunuri;
- la actualizarea valorii de inventariere se va conduce de criteriile și principiile prevăzute la art.280 alin.(3) din Codul fiscal1.
Agenția Geodezie Cartografie și Cadastru a elaborat proiectul de modificare a Hotărârii Guvernului nr. 827/2020, care urmează a fi completată cu regulamentul privind actualizarea valorii de inventariere în scopul impozitării (în continuare – Regulament).
Autorii proiectului menționează că, la momentul de față în proces de elaborare este Programul de Înregistrare și Evaluare Funciare (PÎEF), în cadrul căruia va fi elaborat modelul pentru aprecierea valorilor de piață în scopul impozitării, care deja a sistematizat informația despre tranzacțiile efectuate și valorile indicate în contratele de vânzare-cumpărare.
Totodată, APL, în scopul determinării unei valori medii de piață pentru un m2 al construcției în unitatea administrativ-teritorială, vor avea posibilitatea să utilizeze sisteme informaționale ale Serviciului Fiscal de Stat2.
Regulamentul propune un mecanism tranzitoriu și temporar pentru a echilibra situația între localitățile rurale și oferă oportunitatea efectuării cu forțele proprii a recalculării impozitelor conform valorilor cel puțin apropiate valorilor de piață, precum și reglementarea unei problem de lungă durată – determinarea procentului de finalizare a construcțiilor nefinisatese de către comisiile de specialitate.
Potrivit notei proiectului, nu toate localitățile rurale din Republicca Moldova au beneficiat de programul de stat de înregistrare masivă a proprietăților și, respectiv, în aceste localități nu este posibil aplicarea modelului de evaluare, ceea ce nu permite calcularea și perceperea impozitului imobiliar în baza valorilor de piață, pentru calcularea impozitului fiind utilizate valorile de inventariere care au fost apreciate sau actualizate ultima dată în anii 1997-1998.
Propunerile și obiecțiile asupra proiectului sunt acceptate până la data de 30 ianuarie 2024.
_______________________________________________________________
1 Codul fiscal, art.280 alin. (3):
Autoritatea reprezentativă și deliberativă a administrației publice locale, la stabilirea cotei concrete a impozitului, este obligată să se conducă de următoarele criterii şi principii:
a) previzibilitatea – contribuabilii, pentru planificarea cheltuielilor, vor cunoaşte din timp şi vor fi consultaţi, în modul stabilit, referitor la mărimea impozitului;
b) principiul transparenţei decizionale – autoritatea administraţiei publice locale, în mod prioritar, va informa şi va asigura accesul liber la proiectele ce vizează mărimea preconizată a impozitului;
c) principiul echitabilităţii (proporţionalităţii) în raporturile dintre interesele unității administrativ-teritoriale şi ale contribuabilului – autoritatea administraţiei publice locale, la stabilirea cotei concrete a impozitului, se va asigura că este respectată proporţionalitatea (echitabilitatea) între interesele colectivităţii locale şi ale contribuabililor, inclusiv nu va întreprinde acţiuni în exces sub pretextul atingerii interesului public/colectivităţii locale.
2 – Registrul bunurilor imobile a Sistemului Informațional Automatizat „Cadastrul Fiscal” a bunurilor similare aflate pe teritoriul unității administrativ-teritoriale, care au fost recent evaluate;
- valoarea din Sistemul Informațional Automatizat ,,Stingerea obligațiilor fiscale prin intermediul Serviciului de colectare a impozitelor şi taxelor locale” (în continuare – SIA SCITL) a bunurilor similare aflate pe teritoriul unității administrativ-teritoriale.